دبیرکل سازمان ملل: نمی‌توانم اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران انجام دهم

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد Copyright alvatore Di Nolfi/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته خبرگزاری رویترز دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت گفته است که بر سر روند فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های این سازمان «تردید» وجود دارد و وی «به عنوان دبیرکل» نمی‌تواند «این تردیدها را نادیده» بگیرد.

آگهی

به گزارش خبرگزاری رویترز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت گفته است که وی نمی‌تواند هیچ اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان علیه ایران انجام دهد.

در این نامه که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است دبیرکل سازمان ملل گفته است که بر سر روند فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های این سازمان «تردید» وجود دارد و وی «به عنوان دبیرکل» نمی‌تواند «این تردیدها را نادیده» بگیرد.

شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل هر کدام از کارشناسان حقوقی سازمان خواسته‌اند تا قانونی بودن یا نبودن فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا را بررسی کنند. آقای گوترش با اشاره به همین موضوع در نامه خود گفته است که «تا روشن شدن نتیجه» نمی‌تواند هیچ اقدامی انجام دهد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه رسما از بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خبر داد.

بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران محل اختلاف واشنگتن با سایر طرف‌های برجام است.

ایران و سایر اعضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ می‌گویند که آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند از مکانسیمی که در این معاهده گنجانده شده استفاده کند.

در مقابل آمریکا می‌گوید که برجام ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این کشور به عنوان عضو شورا بر اساس متن قطعنامه عمل می‌کند.

مکانیسم ماشه، ساز و کاری است که به اعضای دائم شورای امنیت اجازه می‌دهد تا در صورت تخطی ایران از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را بازگرداند. بر اساس این ساز و کار هیچیک از اعضای دائم شورای امنیت نمی‌توانند با استفاده از حق وتو روند بازگرداندن تحریم‌ها را متوقف کنند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران جهان در ۷۵ امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد چه گفتند؟

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد