شیمی‌دان روس که مدعی مشارکت در تولید سم نوویچوک است از ناوالنی عذرخواهی کرد

بیمارستان محل بستری شدن ناوالنی در برلین آلمان
بیمارستان محل بستری شدن ناوالنی در برلین آلمان Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک شیمی‌دان با عذرخواهی از الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت روسیه مدعی شد که در برنامه مخفی شوروی برای ساخت گاز اعصاب «نوویچوک» نقش داشته است.

آگهی

یک شیمی‌دان با عذرخواهی از الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت روسیه، مدعی شد که در برنامه مخفی شوروی برای ساخت گاز اعصاب «نوویچوک» نقش داشته است. یک آزمایشگاه ارتش آلمان تائید کرده است که الکسی ناوالنی با گاز اعصاب نوویچوک مسموم شده است. دو آزمایشگاه مستقل دیگر در فرانسه و سوئد نیز همین نتیجه را تأیید کرده‌اند.

ویل میرزایانوف روز شنبه ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) در گفت‌وگو با شبکه تی‌وی رین گفت: «من از ناوالنی به‌خاطر مشارکت داشتن در اقدام مجرمانه ساخت ماده‌ای که باعث مسمومیت وی شده است، عمیقا عذرخواهی می‌کنم.»

آقای میرزایانوف که هم اکنون در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند، نخستین فردی بود که در مقاله‌های منتشر شده در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی وجود گاز اعصاب نوویچوک را فاش کرد.

ناوالنی ۴۴ ساله، روز ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) در داخل هواپیمایی که او را به مسکو باز می‌گرداند به طور ناگهانی بیمار شد. او ابتدا در بیمارستانی در شهر امسک روسیه بستری و پس از دو روز برای معالجه به برلین، پایتخت آلمان منتقل شد. این مخالف سرشناس کرملین دو هفته در کمای مصنوعی بود اما در روزهای گذشته حالش بهبود یافته است.

کرملین که پس از انتشار خبر مسمومیت این مخالف سرسخت دولت برای وی آرزوی سلامتی کرده بود، هرگونه اتهام دخالت در این ماجرا را «پوچ و بی‌اساس» خوانده است.

سه محقق سابق اتحاد جماهیر شوروی که در حال حاضر بیش از ۷۰ سال سن دارند، تاکنون ادعا کرده‌اند که در ایجاد نوویچوک مشارکت داشته‌اند.

ویل میرزایانوف با پیش‌بینی بهبودی ناوالنی در دوره‌ای تقریبا یکساله گفت: «ناوالنی باید صبور باشد اما در نهایت سلامتی خود را باز خواهد یافت.»

به گفته وی، آقای ناوالنی احتمالا سم را قورت داده است چراکه به‌نظر می‌رسد که او افراد دیگری را آلوده نکرده است.

اما ولادیمیر اوگلف دانشمند دیگری که مدعی مشارکت داشتن در نوویچوک است به یک وبسایت روسی گفت که زنده ماندن الکسی ناوالنی نشان داد که او از طریق پوست با سم تماس داشته است، بدون آنکه آن را ببلعد.

از سوی دیگر نزدیکان الکسی ناوالنی روز پنجشنبه با انتشار ویدئویی ادعا کردند که این منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه پس از نوشیدن یک بطری آب در اتاق هتلش در سیبری مسموم شده بود.

همزمان یک محقق روس دیگر در گفت‌وگو با یکی از رسانه دولتی روسیه در اظهارات آقای میرزایانوف ابراز تردید کرد.

لئونید رینک در گفت‌وگو با آژانس خبری ریانووستی گفت که ویل میرزایانف در ایجاد نوویچوک مشارکت نداشته است و بنابراین او از اثرات بیولوژیکی آن مطلع نیست.

آقای رینک مدعی است که ناوالنی در معرض نوویچوک قرار نگرفته است چرا که اگر چنین بود زنده نمی‌ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو مسئولان ارشد روسیه را به طراحی «عملیات مسمومیت» ناوالنی متهم کرد

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند

حمله به سالن کنسرت مسکو؛ چهار متهم با صورت‌های زخمی در دادگاه حاضر شدند