چین در «اقدامی متقابل» برای دیپلمات‌های آمریکایی محدودیت‌ وضع می‌کند

چین و آمریکا
چین و آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واکنش متقابل چین به رویکرد تنبیهی آمریکا در حالی اعلام شده که واشنگتن به تازگی محدودیت‌هایی نظیر الزام به کسب مجوز جهت ورود به دانشگاه‌ها و یا دیدار با نمایندگان محلی در ایالات متحده برای دیپلمات‌های چینی وضع کرده است.

آگهی

چین روز جمعه اعلام کرد که در اقدامی متقابل نسبت به آنچه ایالات متحده ابتدای ماه جاری انجام داد محدودیت‌هایی را برای دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در این کشور و نیز هنگ‌کنگ وضع می‌کند.

پکن به نوع محدودیت‌‌هایی که قرار است برای فعالیت دیپلمات‌های آمریکایی در چین اعمال شود، اشاره‌ای نکرده است. واکنش متقابل چین به رویکرد تنبیهی آمریکا در حالی اعلام شده که واشنگتن به تازگی محدودیت‌هایی نظیر الزام به کسب مجوز جهت ورود به دانشگاه‌ها و یا دیدار با نمایندگان محلی در ایالات متحده برای دیپلمات‌های چینی وضع کرده است.

برپایی اجتماعات بیش از ۵۰ نفر در خارج از ساختمان‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک چین از دیگر محدودیت‌های وضع شده برای دیپلمات‌های چینی عنوان شده است. کارکنان و مسئولان نمایندگی‌های دیپلماتیک چین باید برای برپایی چنین اجتماعاتی از مقامات آمریکایی مجوز بگیرند.

ایالات متحده اقدامات یاد شده را با این توجیه اعمال کرده که به ادعای واشنگتن، دیپلمات‌های آمریکایی در چین برای دسترسی به افراد آگاه به مسائل و موضوعات مهم محلی با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند.

ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای که توسط دستگاه دیپلماسی این کشور منتشر شد اقدامات محدودکننده ایالات متحده را محکوم کرد و وضع چنین محدودیت‌هایی را نقض قوانین بین‌المللی و مخل اصول بنیادین روابط بین‌المللی خواند.

چین به تازگی با انتشار یک یادداشت دیپلماتیک ضمن تاکید بر «رویکرد متقابلانه» از وضع محدودیت‌ برای فعالیت سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا در چین و قلمرو این کشور در هنگ‌کنگ خبر داده است.

تنش دیپلماتیک میان دو چین و ایالات متحده در حالی تشدید شده است که این دو کشور رقیب در عرصه‌های تجاری و فناوری بر سر مسائل مختلق از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، وضعیت خودگردانی در هنگ کنگ و مسائل حقوق بشری به خصوص سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در ایالت سین‌کیانگ به شدت با یکدیگر اختلاف دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه یاد شده تاکید کرد: «ما بار دیگر از ایالات متحده می‌خواهیم فورا اشتباهات خود را اصلاح و محدودیت‌های اعمال شده بر سر فعالیت‌ سفارتخانه و دیپلمات‌های چینی در ایالات متحده را ملغی کند.» وی در ادامه یادآور شد که کشورش به زودی در اقدامی متقابل به محدودیت‌های آمریکا پاسخ خواهد داد.

تشدید تنش و رویارویی دو قدرت بزرگ جهانی در ماه ‌ژوئیه پس از تعطیلی اجباری کنسولگری چین در هیوستون که با طرح اتهامات جاسوسی همراه بود، شکل یک نوع جنگ سرد جدید به خود گرفت.

پکن در واکنش به بسته شدن کنسولگری‌اش تنها چند روز پس از این ماجرا کنسولگری ایالات متحده در چنگدو، شهری واقع در جنوب غرب چین را تعطیل کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین با رزمایش نظامی به سفر نماینده آمریکا به تایوان پاسخ داد

چین پرچم خود را بر فراز کنسولگری آمریکا در چنگدو به اهتزاز درآورد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است