ثبت نخستین مورد تب خوکی آفریقایی در آلمان

تب خوکی آفریقایی
تب خوکی آفریقایی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این ویروس که در اغلب موارد حیوانات آلوده را به خونریزی‌های کشنده و مرگبار مبتلا می‌کند پیش‌تر تا نزدیکی‌های مرز آلمان آمده و بارها در لهستان در لاشه گرازهای جان باخته شناسایی شده بود.

آگهی

وزارت کشاورزی آلمان روز پنجشنبه از شناسایی و ثبت نخستین مورد تایید شده تب خوکی آفریقایی در این کشور خبر داد. شناسایی نخستین مورد این بیماری ویروسی برای آلمان به عنوان کشوری که پرورش و تجارت خوک در آن بسیار گسترده و توسعه‌یافته است، نگران کننده تلقی می‌شود.

ویروس حامل این بیماری به تازگی در لاشه یک گراز که جنازه آن در منطقه براندنبورگ واقع در نزدیکی مرز لهستان کشف شده بود، شناسایی شده است.

یولیا کلوکنر، وزیر کشاروزی آلمان با تایید این خبر در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «متاسفانه گمانی‌زنی‌ها در باره ورود این ویروس به خاک آلمان پس از آزمایش‌های انجام شده توسط لابراتوار تخصصی فردريك لوفلر به یقین تبدیل شد. خانم کلوکنر در عین حال تاکید کرد که این ویروس، همچون مصرف گوشت آلوده، برای انسان خطرناک نیست.»

ثبت نخستین نمونه از ابتلا به ویروس تب خوکی آفریقایی اما خبر بسیار بدی برای تولید کنندگان گوشت در آلمان است.

این مسئله می‌تواند صادرات گوشت خوک از آلمان به کشورهای مختلف به خصوص صادرات به کشورهای آسیایی را با تهدید و خطر جدی مواجه کند.

این ویروس که در اغلب موارد حیوانات آلوده را به خونریزی‌های کشنده و مرگبار مبتلا می‌کند پیش‌تر تا نزدیکی‌های مرز آلمان آمده و بارها در لهستان در لاشه گرازهای وحشی جان باخته شناسایی شده بود.

مقامات آلمانی برای آنکه از ورود گرازها و دیگر حیوانات آلوده به ویروس در خاک خود جلوگیری کنند نوار مرزی این کشور با لهستان را با حصاری برقی به طول یکصد کیلومتر مسدود کرده بودند.

آلمان همچنین طی ماه‌های اخیر اقدامات بیشتری را نیز در این خصوص انجام داده بود که از جمله آنها می‌توان به استفاده از سگ‌های آموزش دیده و یا پهپادها برای شناسایی گرازهای مرده و بیرون کشیده آنها از زیر خاک اشاره کرد.

مقامات آلمانی برای جلوگیری از شیوع این بیماری به داخل مرزهای خود پیش‌تر کارگروه ویژه‌ای را در شهر درسدن، مرکز ایالت زاکسن که در نزدیکی لهستان واقع شده، تشکیل داده‌ بودند.

لهستان نیز به موازات آلمان اقدامات سخت‌گیرانه ای را برای مقابله با بیماری تب خوکی آفریقایی در پیش گرفته بود. برای از بین بردن گرازهای وحشی مجوزهای تازه‌ای به شکارچیان داده شد به این نحو که آنها بتوانند از صدا خفه کن در سلاح‌های خود صدا استفاده کنند و در صورت لزوم نیز از ارتش کمک بگیرند.

کشف لاشه گراز آلوده به ویروس تب خوکی آفریقایی در براندنبورگ بی شک دست کم تا آینده‌ای نزدیک به ممنوعیت صادرات خوک‌های مزارع پرورشی این منطقه منجر خواهد شد.

ویروس تب خوکی آفریقایی از سال ۲۰۱۴ به این سو در بسیاری از کشورهای شرق اروپا از جمله لتونی، لیتوانی، لهستان، صربستان، اوکراین، مولداوی، اسلواکی و گسترش یافته و جمعیت بزرگی از خوک‌ها را تلف کرده است.

ذبح دام‌های آلوده تنها راه جلوگیری از شیوع این بیماری عنوان شده و گسترش آن کابوسی برای کشاورزان و دامداران آلمانی است.

آلمان با تولید سالانه نزدیک به ۵ میلیون تن گوشت که دست کم نیمی از آن برای بازارهای خارجی تهیه می‌شود، بزرگ‌ترین صادرکننده کننده خوک در اروپا است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیوع تب خوکی؛ کوچکترین و نادرترین خوک‌‌های وحشی جهان در هند قرنطینه شدند

احتمال همه‌گیری آنفولانزای جدید خوکی؛ چین: همه چیز تحت کنترل است

هکرها راه دسترسی بدون رمز عبور را به حساب‌های جی‌میل کشف کردند