چهره «ربوده شده» اپوزیسیون بلاروس در مرز اوکراین دستگیر شد

ماریا کولِسنیکوا
ماریا کولِسنیکوا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرماندهی گارد مرزی بلاروس روز سه شنبه با تایید دستگیری ماریا کولِسنیکوا در مرز اوکراین اعلام کرد که دو تن دیگر از چهره‌های اپوزیسیون موفق به خروج از کشور شده‌اند.

آگهی

یک چهره سرشناس اپوزیسیون بلاروس که پیش‌تر خبر ربوده شدن وی توسط خبرگزاری‌ها منتشر شده بود در مرز این کشور با اوکراین دستگیر شد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز دوشنبه با استناد به اظهارات منابع آگاه در مینسک، پایتخت بلاروس اعلام کرده بودند که ماریا کولِسنیکوا، یکی از چهره‌های مهم اپوزیسیون و تنها چهره مخالف دولت این کشور که هنوز به خارج از کشور پناه نبرده توسط نیروهای دولتی دستگیر شده است.

اینک پس از گذشت یک روز پس از ناپدید شدن این چهره سرشناس اپوزیسیون، منابع نظامی در این کشور از دستگیری فرد یاد شده در مرز اوکراین خبر می دهند.

فرماندهی گارد مرزی بلاروس روز سه شنبه با تایید دستگیری ماریا کولِسنیکوا در مرز اوکراین اعلام کرد که دو تن دیگر از چهره‌های اپوزیسیون موفق به خروج از کشور شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتون بایتچوکوفسکی، سخنگوی سرویس مرزبانی بلاروس تایید کرد که خانم کولِسنیکوا دستگیر شده و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

بنا به این گزارش دو چهره دیگر اپوزیسیون به نام‌های اسوتلانا تیخانووسکایا که از وی به عنوان رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری نهم اوت نام می‌برند و ورنیکا تسپکالو، دیگر چهره مخالف دولت بلاروس موفق به عبور از مرز شده و هم اکنون به خارج از کشور پناه برده‌اند.

این سه چهره اصلی اپوزیسیون از ارکان اصلی شورای هماهنگی مخالفان در بلاروس هستند که اعتراض‌های سراسری بر ضد آنچه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری خوانده شده را رهبری می‌کنند.

اسوتلانا تیخانووسکایا، رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو که هم اکنون به لیتوانی پناه برده قرار است روز سه شنبه از طریق ویدیو کنفرانس در مجمع پارلمانی شورای اروپا سخنرانی کند.

خبر دستگیری ماریا کولِسنیکوا در حالی منتشر می‌شود که برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شده‌اند که وی از مرز بلاروس با اوکراین عبور کرده است.

اتحادیه اروپا پیشتر نسبت به ربوده شدن این چهره مخالف دولت بلاروس واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن دستگیری احتمالی خانم کولِسنیکوا خواستار آزادی فوری وی و دیگر معترضان زندانی شده بود.

مینسک، پایتخت بلاروس و دیگر شهرهای این کشور پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تقریبا هر هفته صحنه برپایی تظاهرات اعتراض آمیز مخالفانی است که خواهان برپایی مجدد انتخابات و برکناری رئیس جمهوری این کشور هستند.

وزارت کشور بلاروس روز دوشنبه ضمن اعلام دستگیری ۶۳۳ تن از معترضان به نتایج انتخابات که روز یکشنبه در اجتماع یکصد هزار نفری در شهر مینسک حضور یافته بودند، تاکید کرد که دست کم بیش از ۳۰۰ نفر از این افراد تا زمان بررسی پرونده تخلفاتشان در دادگاه در بازداشت موقت باقی خواهند ماند.

السکاندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری ۶۶ ساله بلاروس که حمایت مسکو را با خود دارد از بیست و شش سال پیش تا کنون قدرت را در دست دارد و برغم تشدید اعتراض‌ها در کشورش هنوز حاضر به گفتگو با مخالفان نشده است.

به توییتر یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قتل یک کارمند سفارت آمریکا در اوکراین؛ پلیس در جستجوی مظنون است

بلاروس به لیتوانی: به رسمیت شناختن رهبر اپوزیسیون نقض قوانین بین‌الملل است

رهبر مخالفان دولت بلاروس: اتحادیه اروپا نتایج انتخابات را به رسمیت نشناسد