زنی در ووهان از دولت چین به علت «مخفی‌کاری» درباره شیوع کرونا شکایت کرد

شکایت از دولت چین بر سر ویروس کرونا
شکایت از دولت چین بر سر ویروس کرونا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه محلی دادخواست وی را رد کرده و پلیس چین هشدار داده است که نه تنها باید از شکایت صرف‌نظر شود بلکه باید به طور علنی نیز از آن حرفی زده نشود. با این وجود خانم «ژائو لی» گفته است که شکایت خود را به دادگاه عالی استان هوبای خواهد برد.

آگهی

یک شهروند چینیِ ساکن شهر ووهان، مرکز شیوع ویروس کرونا، که پدر خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده، با ارائه شکایتی از دولت چین به دادگاه، خواستار پرداخت غرامت و عذرخواهی رسمی دولت شده است.

ژائو لی، زن ۳۹ ساله‌ای که این شکایت را به دادگاه برده، به شبکه اسکای‌نیوز می‌گوید که دولت چین در جریان شیوع ویروس کرونا برخی حقایق را مخفی کرده است.

او می‌گوید: «به دلیل این مخفی‌کاری، مردم شهر ووهان به زندگی عادی خود ادامه دادند و جشن سال نو را طبق معمول برگزار کردند بدون اینکه اقدامی حفاظتی به عمل آورند. این کار باعث شد تا پدر من مبتلا شود و جان خود را از دست بدهد.»

خانم لی تاکید دارد که پکن را در قبال آنچه روی داد، مسئول می‌داند و می‌خواهد که آن‌ها بهای این کار را بپردازند.

دادگاه محلی دادخواست وی را رد کرده و پلیس چین با مراجعه به مادر او، هشدار داده است که نه تنها باید از شکایت صرف‌نظر شود بلکه باید به طور علنی نیز از آن حرفی زده نشود. با این وجود خانم ژائو لی گفته است که شکایت خود را به دادگاه عالی استان هوبای خواهد برد.

عزم خانم ژائو لی برای پیگیری شکایت خود در حالی است که چند شهروند خبرنگار چینی که برای نخستین بار شیوع ویروس در ووهان را گزارش کرده بودند، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

با وجود آنکه اولین مورد رسمی ابتلا به ویروس کرونا در جهان برای نخستین‌بار در چین گزارش شد، مقامات این کشور ادعا می‌کنند که تنها حدود ۸۵ هزار بیمار کووید۱۹ در این کشور وجود داشته و شمار تلفات نیز تنها حدود ۴۷۰۰ نفر بوده است.

این در حالی است که شمار مبتلایان کرونا در جهان از رقم ۲۵ میلیون نفر فراتر رفته و آمار کشته‌شدگان نیز به نهصد هزار نفر نزدیک شده است.

شماری از مقامات کشورهای غربی نیز چین را به مخفی‌کاری اطلاعات درباره شیوع ویروس کرونا و پنهان‌سازی آمار متهم می‌کنند.

چین در مقابل ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید در ارائه اطلاعات «شفاف و صادق» بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«محقق چینی نمونه‌های نخستین ویروس کرونا در ووهان را از پایگاه داده آمریکا حذف کرده است»

ورود بازرسان سازمان جهانی بهداشت به چین همزمان با ثبت نخستین قربانی کرونا پس از ۸ ماه

زن چینی که دربارهٔ شیوع کرونا افشاگری کرده بود به ۴ سال زندان محکوم شد