امارات کاردار ایران در ابوظبی را احضار کرد

 Photo
Photo Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امارات در جریان این احضار، اعتراض شدید خود را به سخنان اخیر حسن روحانی همچنین «تهدیدهای مکرر وزارت خارجه ایران، سپاه پاسداران و دیگر مقامات ایرانی» اعلام کرد.

آگهی

امارات عربی متحده روز یکشنبه دیپلمات ارشد سفارت ایران در ابوظبی را به دلیل «تهدیدهایی» که از سوی رئیس جمهوری ایران علیه این کشور مطرح شده بود، احضار کرد.

امارات در جریان این احضار، اعتراض شدید خود را به سخنان اخیر حسن روحانی همچنین «تهدیدهای مکرر وزارت خارجه ایران، سپاه پاسداران و دیگر مقامات ایرانی» اعلام کرد.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای در همین راستا اعلام کرد که سخنان اخیر مقامات ایرانی در واکنش به توافق صلح ابوظبی و تل‌آویو را «دخالت در امور داخلی و حمله به حاکمیت خود» دانسته و چنین رفتاری از سوی ایران را «مغایر با اصول حقوق بین‌الملل» می‌داند.

وزارت خارجه امارات همچنین در این بیانیه، سخنان حسن روحانی را انتقاد به «تصمیمات حاکمیتی امارات» توصیف کرده و این سخنان را «غیرقابل پذیرش و تحریک آمیز» خوانده است که «پیامدهای جدی را برای امنیت و ثبات منطقه» به همراه خواهد داشت.

توافق صلح امارات عربی متحده و اسرائیل که با نام «پیمان آبراهام» نیز شناخته می‌شود، پس از گفتگوی تلفنی محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حاصل شد.

در واکنش به امضای این توافق، حسن روحانی اقدام امارات را «خیانت» توصیف و اعلام کرد که «امیدواریم امارات از این خطا بازگردد». او همچنین هشدار داد که اگر امارات «پای اسرائیل را به منطقه باز کند» آنگاه با این کشور «به شکل دیگری برخورد می‌شود.»

سپاه پاسداران نیز این توافق را «اقدام خائنانه» و «حماقت تاریخی» توصیف کرد که سرانجامی «خطرناک» را برای رهبران امارات در پی دارد و روند نابودی اسرائیل را سرعت می‌بخشد.

در آخرین اظهار نظرهای مقامات بلندپایه ایران، محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، با تاکید بر این که ایران از این پس هر گونه خدشه به امنیت ملی خود در منطقه خلیح فارس را از چشم امارات خواهد دید و آن را تحمل نخواهد کرد گفت: «نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد».

بر خلاف واکنش تند مقامات ایرانی به این توافق، سازمان ملل و اتحادیه اروپا از آن استقبال و امضای آن را گامی اساسی برای ثبات منطقه توصیف کردند و در منطقه خلیج فارس نیز کشورهایی همچون بحرین و عمان همچنین هم‌پیمان مهم آنها مصر این توافق را ستودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: از این پس امارات مسئول هر گونه خدشه به امنیت ملی ما در خلیج فارس است

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟

رونمایی از جدیدترین فناوری‌های پهپادی و نظامی دنیا در نمایشگاه ابوظبی