افت ۲ هزار تومانی نرخ دلار؛ وعده روحانی بهای آزاد ارز را به زیر قیمت رسمی رساند

Iranians exchange currencies in a money exchange bureau, in downtown Tehran, Iran
Iranians exchange currencies in a money exchange bureau, in downtown Tehran, Iran Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با کاهش هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ رسمی عرضه ارز توسط بانک مرکزی ایران و نزدیک شدن به موعد اجرای وعده رئیس جمهوری ایران برای ایجاد گشایش اقتصادی، بهای فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به پایین‌تر از نرخ رسمی آن رسید.

آگهی

همزمان با کاهش هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ رسمی عرضه ارز توسط بانک مرکزی ایران و نزدیک شدن به موعد اجرای وعده رئیس جمهوری ایران برای ایجاد گشایش اقتصادی، بهای فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به پایین‌تر از نرخ رسمی آن رسید.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز جمعه(۱۷ مرداد) در جریان گفتگویی با سیمای جمهوری اسلامی به مردم وعده داد که با هدف رد فرضیه افزایش نرخ ارز به منظور تامین کسری بودجه دولت، طی روزهای آینده قیمت دلار را کاهش خواهد داد.

با آغاز نخستین روز کاری هفته، بانک مرکزی ایران نرخ رسمی عرضه دلار آمریکا در شبکه صرافی‌های تحت نظارت خود را از ۲۳ هزار تومان به ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش داد. همزمان عرضه نسبتا سنگین ارز در بازار انجام شد؛ به طوری که بازار آزاد تهران به کاهش قیمت تن داد و در اتفاقی نادر، بهای آزاد فروش دلار به پایین‌تر از قیمت رسمی آن رسید.

در مجموع طی معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، نرخ فروش هر دلار آمریکا بیش از دو هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت و به کمتر از ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. همزمان قیمت هر یورو نیز تا ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان عقب نشینی‌کرد؛ این در حالی بود که بانک مرکزی هر یورو را ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروخت.

برخی فعالان بازار ارز، خوش‌بینی حاصل از وعده حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در خصوص ایجاد گشایش اقتصادی را نیز در افزایش عرضه ارز در بازار آزاد موثر دانستند.

آقای روحانی روز چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت گفته بود: «در جلسه سران قوا تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و موافقت مقام معظم رهبری اعلام می‌شود که گشایشی اقتصادی در کشور به وجود می‌آید و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می‌شود.»

هر چند هنوز تصمیم مدنظر آقای روحانی به طور رسمی اعلام نشده ولی رسانه‌های ایران به طور غیررسمی طرح مدنظر رئیس جمهوری این کشور را «فروش اوراق آتی نفت» عنوان کرده‌اند. طرحی که قصد دارد با پیش‌فروش نفت بخشی از مشکل کسری بودجه دولت را رفع کند.

مطابق گمانه‌زنی رسانه‌های ایران، در قالب این طرح نفت بر اساس نرخ جهانی و بر پایه نرخ رسمی دلار در سامانه سَنا برای دوره‌ای با سررسید یک تا سه ساله پیش‌فروش می‌شود. 

دولت قصد دارد نرخ سود تضمین شده‌ای را برای اعطا به خریداران این اوراق در سررسید آن تعیین کند ولی در صورت افزایش قیمت جهانی نفت و دلار در سررسید این اوراق، خریدار سود بیشتری دریافت خواهد کرد و به شرکت ملی نفت وکالت می‌دهد که نفت پیش‌خریدی را در بازار جهانی بفروشد. در مقابل، با کاهش قیمت نفت و دلار، خریدار این اوراق تنها سود تضمینی دولت را دریافت می‌کند.

این اوراق تا موعد سررسید، قابلیت خرید و فروش روزانه و مستمر را در بورس خواهند داشت و خریدار می‌تواند به جای فروش و تسویه اوراق، نفت پیش‌خرید شده را تحویل بگیرد.

البته گمانه‌زنی‌ها در مورد این طرح احتمالی دولت، واکنش‌ منفی برخی فعالان اقتصادی را نیز به همراه داشته است. به طوری که حسین سلاح‌ ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتشار پیامی توئیتری به طور تلویحی بی‌اعتمادی مردم به دولت را چالش اصلی اجرای آن تعبیر کرد.

آقای سلاح ورزی با اشاره به تاکید اخیر آقای روحانی بر فتوای آقای خمینی مبنی بر این که حکومت اسلامی مالک اصلی ارز است، این سوال را مطرح کرده که اگر رئیس جمهوری بعدی ایران نیز اعلام کرد که نفت هم متعلق به دولت است، تکلیف اوراق در دست مردم چه می‌شود؟

با این حال، برخی از مردم ایران امیدوارند که با اجرای این طرح و کاهش کسری بودجه دولت، فشار بانک مرکزی ایران برای بالا نگاه داشتن نرخ ارز کاهش یابد و کاهش روز یکشنبه نرخ ارز در روزها و ماه‌های آینده ادامه داشته باشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج اقتصادی انفجار بیروت در ۴۸ ساعت؛ جهش نفت و طلا همراه با گرانی دلار در ایران

بانک جهانی: ایران جزء ۷ کشوری است که ۳ سال متوالی رشد منفی اقتصادی دارند

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت