اعتراض‌ها بی‌نتیجه ماند؛ دیوان عالی لهستان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد

President Andrzej Duda,
President Andrzej Duda, Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مخالفین مدعی بودند آقای آندژی دودا با تخلف‌های انتخاباتی توانسته پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد، اما دیوان عالی لهستان روز دوشنبه اعلام کرد این اعتراض‌ها بی‌اساس است.

آگهی

دیوان عالی لهستان طی حکمی اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بی‌اساس دانست و رای به تایید نتیجه این انتخابات و پیروزی آندژی دودا داد.

این رای دیوان عالی که روز دوشنبه ۳ اوت صادر شد به سلسله چالش‌های حقوقی که از سوی مخالفان آقای دودا راه افتاده بود، پایان داد.

مخالفان آقای دودا استدلال می‌کردند بی‌نظمی و تخلفاتی در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روی داده که بر نتیجه انتخابات تاثیر اساسی گذاشته است.

دیوان عالی لهستان اما پس از شنیدن اظهارات طرف‌های مختلف رای داد که هیچ‌یک از این موارد صحت انتخابات را زیر سوال نبرده است. 

مخالفان دودا می‌گویند تمام مراحل انتخابات به صورت ناعادلانه برگزار شده است. حزب لیبرال و رقیب دودا استدلال می‌کند رئيس جمهوری از دولت و رسانه‌های دولتی سوء استفاده کرده و در جریان تبلیغات تلاش داشته است رقبا را بی‌اعتبار نشان دهد.

بخش دیگری از اعتراضات نیز به آرای لهستانی‌های خارج از کشور مربوط می‌شود. مخالفان می‌گویند به دلیل سازماندهی ضعیفِ برخی از سفارتخانه‌های این کشور، بسیاری از افراد نتوانستند رای خود را به صندوق بیندازند.

انتخابات ریاست جمهوری لهستان در دو مرحله برگزار شد، در دور نخست آندژی دودا که از سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت را در این کشور در دست دارد ۴۳.۵ درصد آراء را کسب کرد و رقیب او رافاو تراسکووسکی نیز با ۳۰.۴ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

پس از آن دو رقیب روز یکشنبه ۱۲ ژوئيه با یکدیگر رقابت کردند که در نهایت آقای دودا توانست با کسب ۵۱.۲۱ درصد آراء رقیب خود رافاو تراسکووسکی که ۴۸.۷۹ درصد آراء را به دست آورد، شکست دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا روابط لهستان و آمریکا تحت رئیس جمهوری دموکرات یا جمهوریخواه تغییر می‌کند؟

وزیر دادگستری لهستان: زیر بار تحمیل ازدواج همجنسگرایان نمی‌رویم

انتخابات ریاست جمهوری لهستان به دور دوم کشید