ایران رهگیری هواپیمای ماهان توسط جنگنده‌های آمریکایی را «اقدام تروریستی» خواند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه «آمریکایی‌ها از راهزنی دریایی به راهزنی هوایی رسیده‌اند» اقدام جنگنده‌های آمریکایی را خطرناک توصیف کرد و یادآور شد که «سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت خارجه اقدامات لازم برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها را انجام خواهند داد.»

آگهی

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در جریان کنفرانسی خبری گفت که رهگیری هواپیمای مسافربری شرکت ماهان توسط جنگنده‌های آمرکایی اقدامی «تروریستی» و خلاف موازین بین‌المللی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه «آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند، از راهزنی دریایی به راهزنی هوایی رسیده‌اند» اقدام جنگنده‌های آمریکایی را خطرناک توصیف کرد و یادآور شد که «سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت خارجه اقدامات لازم برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها را انجام خواهد داد.»

پیش از این محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای برای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از وی خواسته بود که مجموعه تحت مدیریتش «تعرض دو جنگنده نظامی آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران» را از منظر حقوقی و قضایی پیگیری کند.

دستگاه قصایی ایران همچنین از مسافران ایرانی و خارجی این پرواز خواسته است تا در محاکم ایرانی علیه ایالات متحده آمریکا شکایت کنند.

علی باقری کنی، معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس ستاد حقوق بشر این قوه نیز روز شنبه در جریان یک کنفرانس خبری با تاکید بر اینکه «دوران بزن در روی نظامی به پایان رسیده» تصریح کرده بود که دستگاه قضایی ایران برای آنکه این موضوع را به «قلدرهای حاکم بر واشنگتن» بفهماند از همه ظرفیت های قانونی و حقوقی داخلی و بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

رسانه‌های ایران عصر پنجشنبه، دوم مرداد اعلام کردند در حالی که پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان ایر از تهران عازم بیروت بود، دو جنگنده آمریکایی در مانوری «خطرناک» در آسمان سوریه به آن نزدیک شدند. خلبان هواپیمای ایرانی برای پرهیز از برخورد با جنگنده، به طور ناگهانی از ارتفاع هواپیما کم کرد اما شدت این مانور به حدی بود که چند مسافر جراحت سطحی برداشته یا بدحال شدند.

ایالات متحده هدف پرواز جنگنده‌های خود را صرفا عملیات شناسایی بصری دانسته و اعلام کرده است که در جریان این عملیات فاصله ایمن با هواپیمای ایرانی حفظ شده بود.

شرکت ماهان در بیانیه‌ای که روز جمعه، سوم مرداد منتشر شد با تشریح آنچه در جریان پرواز شب گذشته هواپیمای این شرکت بر فراز آسمان سوریه روی داد، تاکید کرد که خلبان از سوی جنگنده آمریکایی اخطار کاهش فوری ارتفاع دریافت کرده بود.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیانیه ماهان: جنگنده آمریکایی به خلبان ایرانی هشدار کاهش ارتفاع داده بود

توضیح آمریکا درباره نزدیک شدن جنگنده‌ به هواپیمای ماهان: فاصله ایمن رعایت شده بود

ایران: آمریکا مسئول هرگونه حادثه برای هواپیمای ماهان است