توضیح آمریکا درباره نزدیک شدن جنگنده‌ به هواپیمای ماهان: فاصله ایمن رعایت شده بود

توضیح آمریکا درباره نزدیک شدن جنگنده‌ به هواپیمای ماهان: فاصله ایمن رعایت شده بود
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آمریکا از کشورهای دیگر خواسته است تا پروازهای ماهان را ممنوع کنند و تا کنون چند کشور اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه پروازهای این شرکت را ممنوع کرده‌اند.

آگهی

آمریکا در توضیح ماجرای مانور جنگنده‌اش در اطراف هواپیمای ماهان در آسمان سوریه مدعی شد که این جنگنده برای بررسی بصری به هواپیمای ایرانی نزدیک شده و «فاصله ایمن» با آن را رعایت کرده است.

ارتش آمریکا با این توضیح اعلام کرد هدف از مأموریت بررسی این جت جنگی، اطمینان یافتن از امنیت نیروهایش بوده است.

عصر پنجشنبه دوم مرداد رسانه‌های ایران اعلام کردند در حالی که پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان ایر از تهران عازم بیروت بود، دو جنگنده آمریکایی در مانوری «خطرناک» در آسمان سوریه به آن نزدیک شدند. خلبان هواپیمای ایرانی برای پرهیز از برخورد با جنگنده، به طور ناگهانی از ارتفاع هواپیما کم کرد اما شدت این مانور به حدی بود که چند مسافر بر اثر برخورد به بدنه هواپیما جراحت سطحی برداشته یا بدحال شدند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ویدیوهایی که از این رویداد در درون هواپیما همرسان شده، مسافران را با حالت آشفته در حال فریاد زدن نشان می‌دهد.

یک جنگنده یا دو جنگنده؟

در ویدیوهای منتشر شده، افرادی در درون هواپیمای ایرانی می‌گویند دو جنگنده به هواپیمای ایرانی نزدیک شده‌اند، اما ارتش آمریکا از جنگنده دومی سخن نگفته است.

کاپیتان بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «عصر امروز (پنجشنبه) یک جنگنده اف۱۵ آمریکا در جریان یک مأموریت عادی در نزدیکی پادگان محل استقرار نیروهای عملیات عزم راسخ در تنف سوریه، اقدام به بررسی بصری و استاندارد یک هواپیمای مسافربری ماهان ایر از فاصله‌ای ایمن یعنی تقریبا هزار متری کرد.»

وی گفت که این بررسی برای اطمینان از امنیت نیروها و کارکنان ائتلاف در پادگان تنف انجام شده و جنگنده آمریکایی بعد از عملیات شناسایی «با رعایت استانداردهای بین‌المللی»، از هواپیمای ماهان فاصله گرفته است. پادگان تنف در سوریه محل استقرارنیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در نزدیکی مرز عراق و اردن است.

رسانه‌های ایران ابتدا گفته بودند دو جت جنگی «اسرائیلی» هواپیمای ماهان را رهگیری کرده‌اند، اما اسرائیل این موضوع را تکذیب کرد. بنا به گزارش رسانه‌های ایران، در گفت وگویی که خلبان هواپیمای ماهان با خلبانان این دو جنگنده برای اعلام هشدار رعایت فاصله ایمن داشت، آنها خود را آمریکایی معرفی کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نیز اعلام کرد جنگنده‌هایی که به هواپیمای مسافربری ماهان نزدیک شدند، آمریکایی بوده و از پایگاه تنف به پرواز در آمده بودند.

پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان ایر پس از فرود اضطراری در دمشق، در نهایت در بیروت به زمین نشست و پس از ساعاتی فرودگاه پایتخت لبنان را به مقصد تهران ترک کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

آمریکا و اسرائیل پیش از این شرکت خصوصی ماهان ایر را به حمل مخفیانه سلاح برای شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه وسایر کشورها متهم کرده‌اند. آمریکا از کشورهای دیگر خواسته است تا پروازهای ماهان را ممنوع کنند و تا کنون چند کشور اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه پروازهای این شرکت را ممنوع کرده‌اند.

اعتراض ایران

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفته است به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض خود را از «تهدید» هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می‌دارد.

مجید تخت روانچی روز پنجشنبه پیش از بازگشت هواپیمای ماهان به تهران در یک تماس تلفنی فوری با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرده بود چنانچه هر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت که این پیام هشدار به آمریکا همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.

سفارت سوئیس در تهران، حافظ رسمی منافع آمریکا در ایران است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران رهگیری هواپیمای ماهان توسط جنگنده‌های آمریکایی را «اقدام تروریستی» خواند

آمریکا یک شرکت چینی را به اتهام خدمات‌دهی به ماهان‌ ایر تحریم کرد

روکش موتور هواپیمای بوئینگ دقایقی پس از بلند شدن جدا شد