سرنگونی هواپیمای اوکراینی؛ رایزنی برای پرداخت غرامت در کی‌یف انجام می‌شود

سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی
سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه گفت که یک هیات ایرانی روز چهارشنبه و پنجشنبه (۲۹ و ۳۰ ژوئیه) برای بحث و گفت‌وگو درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شده‌های هواپیمای اوکراینی به کی‌یف سفر می‌کنند.

آگهی

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه گفت که یک هیات ایرانی روز چهارشنبه و پنجشنبه (۲۹ و ۳۰ ژوئیه) برای بحث و گفت‌وگو درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شده هواپیمای اوکراینی به کی‌یف سفر می‌کنند.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ دقایقی بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو فروند موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران قرار گرفت و ساقط شد. این حادثه باعث شد تمامی ۱۷۶ سرنشین این پرواز مسافری که به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین در پرواز بود، کشته شوند. مقام‌های جمهوری اسلامی سه روز پس از وقوع این حادثه، اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را تایید کردند و علت این رخداد را تاکنون «وقوع خطای فردی» اپراتور پدافند هوایی سپاه پاسداران اعلام کرده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین در یک نشست خبری در بازدید از ورشو پایتخت لهستان گفت: «با توجه به شرایط اتفاق رخ داده، همه نوع دلیلی وجود دارد که از ایران بخواهیم بالاترین غرامت را برای آنچه انجام داده است بپردازد.»

وی تاکید کرد که اوکراین نماینده تمام کشورهایی خواهد بود که در این حادثه شهروندان آن‌ها حضور داشتند.

وی افزود که نمی‌تواند رقم نهایی غرامت را فاش کند: «رقم نهایی پس از رایزنی مشخص می‌شود.»

دفتر تحقیقات و بررسی امنیت ترابری غیرنظامی فرانسه روز پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که کار بررسی و تحلیل داده های جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی در ایران پس از چهار روز به پایان رسیده است و طبق آن نوار ضبط شده از صدای داخل کابین خلبان و داده های دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز بررسی شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه انتاریو ایران را به پرداخت غرامت به خانواده ۶ قربانی هواپیمای اوکراینی محکوم کرد

شلیک به پرواز ۷۵۲؛ کانادا خواستار پاسخگویی ایران به «پرسش‌های اساسی» شد

کاهش ارتفاع شدید هواپیمای بوئينگ در آسمان نیوزیلند دست‌کم ۵۰ زخمی برجای گذاشت