بودجه ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه اروپا به چه نهادهایی می‌رسد؟

بودجه ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه اروپا به چه نهادهایی می‌رسد؟
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از دو سال مذاکرات فشرده و در میانه همه‌گیری کرونا، رهبران اتحادیه اروپا بر سر بودجه هفت سال آینده این نهاد به توافق رسیدند.

آگهی

پس از دو سال مذاکرات فشرده و در میانه همه‌گیری کرونا، رهبران اتحادیه اروپا بر سر بودجه هفت سال آینده این نهاد به توافق رسیدند.

این بودجه که برای دوره زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ پیش بینی شده است شامل یه بدنه اصلی ۱.۰۷ تریلیون یورویی است و یک بسته کمک مالی ویژه کرونا به میزان ۷۵۰ میلیارد یورو نیز ضمیمه آن است.

اما این بودجه به چه قسمت‌های تخصیص می یابد و چه نهادهایی از اروپا از آن بهره مند می شوند؟

مقابله با بحران و احیای اقتصادی

در بودجه تصویب شده اتحادیه اروپا، برای کمک به کشورهایی که از تبعات همه گیری کرونا آسیب دیده اند میزان ۳۶۰ میلیارد یورو وام کم بهره و ۳۹۰ میلیارد یورو کمک بلاعوض پیش بینی شده است.

این بسته‌های کمک مالی البته بدون ضابطه داده نخواهند شد و به نحوه پیشرفت اصلاحات اقتصادی منوط هستند. در واقع کشورها به تدریج و به میزانی که به اهداف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا نزدیک شده باشند مبالغ کمک را دریافت خواهند کرد.

آسوشیتد پرس
سران اروپا پس از دو سال مذاکره فشرده بر سر بودجه هفت سال آینده به توافق رسیده اندآسوشیتد پرس

کشاورزی

بودجه تخصیص داده شده به این بخش ۳۳۶.۴ میلیارد یورو است که ۲۵۸.۶ میلیارد یوروی آن صرف پرداخت به کشاورزان خواهد شد و ۷۷.۹ میلیارد یوروی دیگر به توسعه نواحی روستای اختصاص خواهد یافت.

بودجه بخش کشاورزی در مقایسه با بودجه هفت ساله قبلی حدود ۴۶ میلیارد یورو کاهش یافته است. در عوض ۷.۵ میلیارد یورو درنظر گرفته شده تا به کشاورزان کمک کند طرح های متناسب با تغییرات اقلیمی را اجرا کنند.

یکدست سازی

اتحادیه اروپا برای یکدست سازی کشورهای عضو، بودجه‌ای معادل ۳۳۰ میلیارد یورو در نظر گرفته است.

اختصاص این مبلغ به کشورهای شرق و جنوب اروپا کمک می کند تا بتوانند عقب ماندگی‌های خود را در حوزه‌های مختلف در قیاس با دیگر کشورهای پیشرفته اروپایی جبران کنند.

محیط زیست

در اقدامی تاریخی، ۳۰ درصد کل بودجه اتحادیه اروپا به بخش تغییرات اقلیمی اختصاص یافته است.

این بودجه صرف کمک به رشد و توسعه صنایع پاک، انرژی‌های نو و بهبود وضع آلاینده‌ها می شود. اتحادیه اروپا قصد دارد در چارچوب یک برنامه بلند مدت در سال ۲۰۵۰ به هدف «قاره عاری از کربن» برسد.

همچنین اهداف زیست محیطی تعیین شده برای سال ۲۰۳۰ که کاملا منطبق بر معاهده آب و هوایی پاریس هستند با این بودجه پیگیری خواهند شد.

آسوشیتد پرس
سی درصد از بودجه جدید اتحادیه اروپا به بخش انرژی های نو اختصاص یافته استآسوشیتد پرس

سلامت

هرچند پیشتر و با توجه به همه گیری کرونا به نهادهای فعال در بخش سلامت قول داده شده بود بودجه تخصیص یافته به این حوزه به گونه‌ای بنیادین رشد داشته باشد، با این حال رقم درنظر گرفته شده فعالان این حوزه را ناامید کرده است.

آگهی

اتحادیه قصد دارد در هفت سال آینده مبلغ ۱.۷ میلیارد یورو به بخش سلامت اختصاص دهد، عددی که در مقایسه با بودجه ۳۳۰ میلیاردی بخش کشاورزی ناچیز به نظر می رسد.

از طرف دیگر هرچند در حوزه درمان یک بسته ۸ میلیارد یورویی در مذاکرات نهایی حذف شده است، با این حال یک بودجه ۳ میلیارد یورویی به بخش تامین اقلام ضروری در حوزه درمانی اختصاص یافته است.

تحقیق و ابداعات

بخش چشم اندازهای آینده اروپا بودجه‌ای ۸۰.۹ میلیارد یورویی دریافت خواهد کرد که در مقایسه با بودجه پیشین، ۱۶.۲ میلیارد یورو افزایش نشان می دهد.

این مبلغ به نهادهای تحقیقاتی و پژوهشی اروپا اختصاص خواهد یافت.

آگهی

حوزه دیجیتال

اتحادیه اروپا در بودجه خود، مبلغ قابل توجهی را به بخش هوش مصنوعی، امنیت سایبری و محاسبات اختصاص داده است.

بودجه ۶.۸ میلیارد یورویی که از آن با عنوان «انقلاب دیجیتال» یاد می شود در حالی به تصویب رسیده است که بودجه قبلی این حوزه تنها ۱۸۳ میلیون یورو بود.

کمیسیون اروپا قصد دارد با اختصاص این بودجه به شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، بتواند با چین و آمریکا رقابت کند.

آسوشیتید پرس
اتحادیه اروپا به بخش دیجیتال و فناوری بودجه ای گسترده اختصاص داده استآسوشیتید پرس

زیرساخت ها

آگهی

در بودجه مصوب اتحادیه اروپا، ۱۱.۴ میلیارد یورو نیز به حوزه زیرساخت‌ها اختصاص پیدا کرده است.

در این حوزه، ۱.۴ میلیارد یورو به کشیدن خطوط راه آهن، ۵.۲ میلیارد یورو به بخش‌های زیربنایی انرژی، ۱.۸ میلیارد یورو به زیرساخت‌های دیجیتال ۱۳ میلیارد یورو به بخش امور فضایی تخصیص داده خواهد شد.

مهاجرت و حفاظت از مرزها

سران اروپا برای مسئله مهاجرت و حفاظت مرزی ۲۲.۷ میلیارد یورو در نظر گرفته اند.

این بودجه بخشی از حوزه کلان تر همکاری‌های همسایگی و بین المللی اروپا است که در کل بالغ بر ۷۰.۸ میلیارد می شود.

آگهی

هدایا و جوایز اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا برای پنج کشوری که در تامین بودجه مشارکت بیشتری داشته اند جوایزی سالانه را در نظر گرفته است. این مبلغ برای آلمان ۳.۶ میلیارد یورو در سال، برای هلند ۱.۹ میلیارد یورو، برای سوئد ۱ میلیارد یورو، برای اتریش ۵۶۵ میلیون دلار و برای دانمارک ۳۷۷ میلیون دلار خواهد بود.

همچنین برای شمار دیگری از کشورها نیز هدایایی در نظر گرفته شده است. در این چارچوب بلژیک و بلغارستان هر کدام ۲۰۰ میلیون یورو و جمهوری چک ۱.۶ میلیارد یورو دریافت خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیات بودجه ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه اروپا؛ انقلاب سبز و دیجیتالی چگونه محقق می‌شود؟

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟