آمریکا دومین حکم فدرال اعدام را پس از ۱۷ سال اجرا کرد

وسلی آیرا پورکی، زندانی اعدام شده در آمریکا
وسلی آیرا پورکی، زندانی اعدام شده در آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وکلای مدافع وسلی آیرا پورکی بر ابتلای وی به زوال عقل و در نتیجه فراهم نبودن شرایط لازم برای اجرای حکم تاکید می‌کردند.

آگهی

دومین حکم فدرال اعدام طی ۱۷ سال گذشته در آمریکا روز پنجشنبه اجرا شد.

وسلی آیرا پورکی نام دومین زندانی فدرال است که این هفته در آمریکا اعدام شد. وکلای مدافع او بر ابتلای وی به زوال عقل و در نتیجه فراهم نبودن شرایط لازم برای اجرای حکم تاکید می‌کردند. وسلی آیرا پورکی که در یکی از زندان‌های فدرال در ایالت ایندیانا اعدام شد، اهل ایالت کانزاس بود.

این مرد ۶۸ ساله پس از محاکمه به اتهام قتل یک دختر نوجوان ۱۶ ساله و تجاوز جنسی به او، در سال ۲۰۰۳ مجرم شناخته شده بود. دیوان عالی آمریکا پیش از این با رد درخواست وکلای مدافع وسلی آیرا پورکی حکم اعدام او را تائید کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانیل لویس لی، ۴۷ ساله روز سه شنبه اولین فردی بود که پس از ۱۷ سال به دلیل ارتکاب جرائم فدرال در ایالات متحده آمریکا اعدام شد. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور از اجرای احکام اعدام برای جرائم فدرال حمایت می‌کند.

قرار است حکم اعدام یک زندانی فدرال دیگر نیز روز جمعه این هفته اجرا شود. حکم فدرال اعدام زندانی دیگری نیز قرار است روز ۲۸ اوت (هفتم شهریور) به اجرا در آید.

از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا تنها پنج قاضی با اجرای حکم اعدام وسلی آیرا پورکی موافقت کرده بودند. ویلیام بار، وزیر دادگستری ایالات متحده سال گذشته از پایان دوره تعلیق اجرای احکام اعدام به دلیل ارتکاب جرائم فدرال خبر داده بود.

AP Photo
زندان فدرال در آمریکاAP Photo

دونالد ترامپ پیش از این به طور خاص از اجرای حکم افرادی که برای قتل ماموران پلیس و قاچاق موارد مخدر محکوم به اعدام شده اند حمایت کرده بود.

اکثر جرائمی که در آمریکا روی می‌دهد از سوی دادگاه های ایالتی بررسی می‌شود. هر چند برخی ایالت ها صدور حکم اعدام را لغو کرده‌اند اما امکان بررسی برخی از جرائم سنگین از سوی دادگاه های فدرال وجود دارد.

پیش از اعدام روز سه شنبه دانیل لویس لی تنها سه نفر از سال ۱۹۷۴ تاکنون به دلیل ارتکاب جرائم فدرال اعدام شده بودند. یکی از آنها تیموتی مک وی، عامل حمله سال ۱۹۹۵ در اوکلاهوماسیتی بود که ۱۶۸ کشته بر جای گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا قاتل باند مواد مخدر ویرجینیا را با وجود ابتلا به کووید-۱۹ اعدام کرد

نهمین اعدام فدرال سال ۲۰۲۰ در آمریکا؛ تلاش‌های کارداشیان و کنشگران بی‌ثمر بود

گزارش سالانه عفو بین‌الملل: چین، ایران و عربستان بالاترین شمار مجازات اعدام را دارند