سئول تحقیقات قضایی دربارۀ خواهر رهبر کره شمالی را آغاز کرد

Korea Summit Press Pool
Korea Summit Press Pool Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرۀ شمالی درست یکماه پیش از این در شانزده ژوئن، ساختمان چهار طبقۀ دفتر ارتباط بین دو کره مستقر در خاک خود را در اعتراض به توزیع اعلامیه علیه حکومت پیونگ‌یانگ در مناطق مرزی دو کشور منفجر کرد.

آگهی

دادستان‌های سئول در اقدامی بی‌سابقه تحقیقات قضایی دربارۀ کیم یو-‌جونگ، خواهر رهبر کرۀ شمالی را در موضوع انفجار دفتر ارتباط دو کره مستقر در شهر مرزی کائوسنگ آغاز کردند.

احتمال می‌رود که این اقدام بار دیگر خشم پیونگ‌یانگ را برانگیزد؛ کرۀ شمالی در ماههای اخیر نه تنها بارها رفتار سئول را در موضوعات مختلف محکوم کرده بلکه حتی بطور مستقیم به مون جانه‌-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی توهین کرده است.

تحقیقات قضایی دربارۀ خواهر رهبر کرۀ شمالی پس از آن آغاز شد که دفتر مرکزی دادستان‌های سئول از سوی وکیلی در این شهر، شکایتی را علیه خانم کیم یو-‌جونگ دریافت کرد.

کرۀ شمالی درست یکماه پیش از این در شانزده ژوئن، ساختمان چهار طبقۀ دفتر ارتباط بین دو کره مستقر در خاک خود را در اعتراض به توزیع اعلامیه علیه حکومت پیونگ‌یانگ در مناطق مرزی دو کشور منفجر کرد.

انفجار این دفتر تنها چند روز پس از آن انجام شد که خانم کیم که یکی از مشاوران پرنفوذ رهبر کرۀ شمالی محسوب می‌شود، طی سخنانی اعلام کرد که این دفتر «بی‌استفاده» به زودی «کاملا نابود» خواهد شد.

در شکایتی که تقدیم دفتر دادستانی سئول شده است، وکیلی به نام لی کیونگ-‌جائه اعلام کرده است که ساختمان چهار طبقۀ تخریب شده، بخشی از دارایی کرۀ جنوبی در خاک کشور همسایه بوده است. او در شکایت خود به این موضوع اشاره دارد که دفتر ارتباط دو کره که کار خود را در سال ۲۰۱۸ میلادی در پی توافق دو همسایه برای کاهش تنش آغاز کرده بود، با بودجۀ کرۀ جنوبی بازسازی و تجهیز شده بود.

وکیل لی در این شکایت نوشته است: «کیم با مواد منفجره، دفتری را نابود کرده است که به نوعی، مقری برای فعالیت‌های دیپلماتیک بوده و در راستای منافع عمومی فعالیت می‌کرده است.»

این وکیل دادگستری همچنین شکایتی علیه پارک چونگ‌-چون، رئیس ستاد کل ارتش کره شمالی طرح کرده است.

او همچنین با تکیه بر قوانین کرۀ جنوبی بر این موضوع تاکید کرده که صدمه زدن به اموال یا مختل کردن صلح با استفاده از مواد منفجره، با مجازات‌های دست‌کم هفت سال زندان تا مرگ روبرو است.

اگرچه در کتاب قوانین کرۀ جنوبی مجازات اعدام وجود دارد، اما این مجازات از سال ۱۹۹۷ میلادی تا کنون هرگز اجرا نشده است.

وکیل لی می‌گوید از این موضوع آگاه است که مجازات خواهر رهبر کرۀ شمالی توسط دستگاه قضایی کرۀ جنوبی ممکن نیست، اما می‌خواهد با طرح این شکایت «مردم کرۀ شمالی را درباره ریاکاری رهبرانشان آگاه کند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدبان حقوق بشر: دستگاه قضایی کره شمالی با مردم «کمتر از حیوان» رفتار می‌کند

کره شمالی پس از انفجار دفتر ارتباط دو کره: تفاله‌های انسانی بهای جنایاتشان را پرداختند

هشدار کره شمالی به همسایه جنوبی: ارتش کاملا آماده است تا وارد عمل شود