واکنش عفو بین‌الملل به خبر اعدام یک مرد در مشهد به خاطر نوشیدن الکل

واکنش عفو بین‌الملل به خبر اعدام یک مرد در مشهد به خاطر نوشیدن الکل
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دایانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای اظهار داشت: «مقام‌های دولت ایران بار دیگر با اعدام مردی تنها به دلیل نوشیدن الکل، ماهیت غیرانسانی و بی‌رحم دستگاه قضایی این کشور را به نمایش گذاشتند.»

آگهی

سازمان عفو بین‌الملل به خبر اعدام یک مرد در شهر مشهد به جرم نوشیدن الکل واکنش نشان داد و آن ‌را نشانگر ماهیت غیرانسانی و بی‌رحمانه قوه قضائيه ایران دانست.

دایانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۰ ژوئيه در اطلاعیه‌ای اظهار داشت: «مقام‌های دولت ایران بار دیگر با اعدام مردی تنها به دلیل نوشیدن الکل، ماهیت غیرانسانی و بی‌رحم دستگاه قضایی این کشور را به نمایش گذاشتند. قربانی آخرین فردی بود که [تا این لحظه] در زندان وکیل آباد که مرکزی برای اعدام‌های دسته جمعی پنهان و یک تئاتر گروتسک از تحقیر زندگی انسان در ایران است، اعدام شده است.»

خانم الطحاوی در ادامه می‌افزاید: «ما از استفاده مکرر مقامات ایران از مجازات اعدام که باعث شده این کشور موقعیت شرم‌آور دومین کشور با بیشترین اعدام در جهان را به دست آورد، ابراز تاسف می‌کنیم. هیچ توجیهی برای مجازات اعدام که مجازاتی بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است وجود ندارد و ما از مقامات ایران می‌خواهیم تا این مجازات را لغو کنند.»

عفو بین‌الملل همچنین در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که بر اساس قانون مجازات اسلامی در کشور ایران، مصرف مشروبات الکلی هشتاد ضربه شلاق دارد و اگر فردی سه بار محکوم شود، مجازات او برای چهارمین بار مرگ خواهد بود.

خبر اعدام مرتضی جمالی، مرد ۵۵ ساله‌ای که به دلیل شرب خمر به دار آویخته شد، اعتراضات بسیاری را در میان گروههای مدافع حقوق‌ بشر در پی داشت. بعد از اعتراضات گسترده نسبت به اجرای این حکم، روابط عمومی دادگستری استان خراسان رضوی طی اطلاعیه‌ای توضیحاتی تکمیلی درباره دلیل اجرای این حکم ارائه داد.

در این بیانیه، مسئولان قضایی استان خراسان رضوی به ارائه فهرستی از جرایم پیشین این فرد همچون جرم‌های مربوط به مواد مخدر، آدم ربایی، تهدید، اعمال منافی عفت و سرقت و ضرب و جرح عمدی پرداخته‌اند که از نظر عفو بین‌الملل «ربطی به حکم اعدام او ندارد» و این توضیحات تنها «تلاشی ناپخته برای توجیه اعدام او» بوده است.

عفو بین‌الملل بار دیگر در بیانیه خود اعلام می‌کند که بدون در نظر گرفتن ماهیت یا شرایط جرم، با مجازات اعدام مخالف است.

این سازمان در گزارش سالانه خود درباره مجازات‌های مرگ، از ثبت دست‌کم ۲۵۱ اعدام در ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داده است.

ایران پس از چین بیشترین تعداد سالیانه اعدام در دنیا را به خود اختصاص داده ‌است. عربستان سعودی، عراق، مصر و ایالات متحده هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری محمد نوری‌زاد شدند

دستگاه قضایی ایران برای «جاسوس سیا» حکم اعدام صادر کرد

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد