مایک پمپئو: محموله‌ای دیگر از سلاح‌های ایرانی برای حوثی‌ها را توقیف کردیم

مایک پمپئو: محموله‌ای دیگر از سلاح‌های ایرانی برای حوثی‌ها را توقیف کردیم
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به گفته وزیر خارجه آمریکا محموله تازه کشف شده از کشتی توقیفی در آب‌های ساحلی یمن شامل دویست قبضه آرپی‌جی، بیش از ۱۷۰۰ عدد مسلسل کلاشنیکف، ۲۱ موشک سطح به هوا و تعدادی موشک‌های پیشرفته و ضد تانک بوده است.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس خبری از توقیف یک شناورِ حامل سلاح‌هایی با منشا ایران برای شبه نظامیان جنبش‌ انصارالله یمن خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش پیشنهاد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده، ضمن تاکید بر ضرورت تصویب قطعنامه پیشنهادی واشنگتن در شورای امنیت گفت که ایالات متحده به همراه متحدان خود یک کشتی حامل سلاح‌های ایرانی را که برای حوثی‌های یمن حمل می‌شد، توقیف کرده است.

آقای پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند تا از درگیری و منازعات بیشتر در منطقه جلوگیری شود.» وی افزود: «هیچ فردی نمی‌تواند باور کند که ایران سلاح‌های دریافتی را برای اهداف صلح‌آمیز به کار خواهد گرفت.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین ضمن اشاره به موارد مشابه گزارش شده توسط واشنگتن در خصوص توقیف محموله‌های تسلیحاتی ایران برای شبه‌نظامیان حوثی‌ که به گفته وی پیش‌تر در نوامبر۲۰۱۹ و فوریه سال جاری جزئیات آن مطرح شده بود، اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی و شرکا [که نامی از آنها برده نشد] روز بیست و هشتم ژوئن از ورود یک کشتی حامل سلاح‌های ایرانی برای حوثی‌ها به سواحل یمن جلوگیری کردند.»

آقای پمپئو بار دیگر خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد و تاکید کرد که تهران «تحریم‌های سازمان ملل متحد را که قرار است درکمتر از چهار ماه دیگر منقضی شود، رعایت نمی‌کند.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا محموله تازه کشف شده از کشتی توقیفی در آب‌های ساحلی یمن شامل دویست قبضه آرپی‌جی، بیش از ۱۷۰۰ عدد مسلسل کلاشنیکف، ۲۱ موشک سطح به هوا و تعدادی موشک‌های پیشرفته و ضد تانک بوده است.

مایک پمپئو معتقد است که رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان خرید تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته نظامی را برای ایران فراهم می‌کند و این کشور در عین حال می‌تواند به یک تامین کننده سلاح برای «تروریست‌ها و اوباش در سراسر جهان» تبدیل شود.

بریان هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا و کلی کرفت، سفیر ایالات متحده در سارمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بودند که پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران از سوی ایالات متحده در اختیار شورای امنیت قرار گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا تهدید کرد در صورت به تصویب نرسیدن قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بر ضد ایران کشورش مسیر بازگردان تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را در پیش خواهد گرفت.

اشاره کنایه‌آمیز پمپئو به قتل تحلیل‌گر عراقی

مسئول دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود همچنین در سخنانی کنایه آمیز که به ایران اشاره داشت، از ترور هشام الهاشمی، خبرنگار و تحلیل‌گر عراقی یاد کرد.

هشام الهاشمی که گفته می‌شود از مخالفان نفوذ و حضور نظامی ایران در کشورش بوده روز دوشنبه گذشته توسط افرادی مسلح که سوار بر موتور، وی را در خیابان‌های بغداد تعقیب می‌کردند به ضرب گلوله به قتل رسید.

مایک پمپئو در ادامه سخنان خود ضمن درخواست از دولت عراق برای دستگیری و محاکمه عاملان قتل این تحلیل‌گر عراقی گفت: «آقای هاشمی جان خود را وقف یک عراق آزاد و مستقل کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص تصریح کرد که هشام الهاشمی پیش از مرگ بارها توسط گروه‌های شبه‌نظامی هوادار ایران تهدید شده بود.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که سفارت ایران در بغداد ساعاتی پس از قتل هشام الهاشمی با انتشار بیانیه‌ای «ترور» وی را اقدامی «مجرمانه» خوانده و آن را محکوم کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بر اساس تحقیقات پنتاگون محموله سلاح کشف شده در دریای عرب متعلق به ایران است»

حوثی‌ها: فرودگاه ابها در خاک عربستان را هدف حمله پهپادی قرار دادیم

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی