پوتین در نشست ویدئویی با روحانی و اردوغان: مخالفان در سوریه باید گفت‌وگو کنند

ولادیمیر پوتین در کنفرانس ویدئویی سه جانبه با روسای جمهوری ترکیه و ایران
ولادیمیر پوتین در کنفرانس ویدئویی سه جانبه با روسای جمهوری ترکیه و ایران Copyright Alexei Druzhinin/AP
Copyright Alexei Druzhinin/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه یک ژوئیه (۱۱ تیر) به همتایان خود از ترکیه و ایران گفت که در جنگ داخلی سوریه نیاز به گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز بین نیروهای مخالف وجود دارد.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه یک ژوئیه (۱۱ تیر) به همتایان خود از ترکیه و ایران گفت که در جنگ داخلی سوریه نیاز به گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز بین نیروهای مخالف وجود دارد.

آقای پوتین همچنین در این کنفرانس که به‌صورت ویدئویی برگزار شد به رجب طیب اردوغان و حسن روحانی گفت که نقاط حساس تروریسم همچنان در استان ادلب سوریه و مناطق دیگر فعال است.

وی ادامه داد: «در مورد منطقه ادلب با دوستان ترکیه‌ای همکاری فشرده داریم. برای اجرای توافق‌های ماه سپتامبر ۲۰۱۸ سوچی و پروتکل الحاقی به آن مورخه پنج مارس سال جاری با یکدیگر همکاری می‌کنیم.»

در مورد منطقه ادلب با دوستان ترکیه‌ای همکاری فشرده داریم. برای اجرای توافق‌های ماه سپتامبر ۲۰۱۸ سوچی و پروتکل الحاقی به آن مورخه پنج مارس سال جاری با یکدیگر همکاری می‌کنیم.
ولادیمیر پوتین
رئیس جمهوری روسیه

در جنگ ۹ ساله سوریه، ایران و روسیه از حامیان اصلی خارجی نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور هستند در حالی که ترکیه از نیروهای مخالف حکومت اسد حمایت می‌کند. این سه کشور در سال ۲۰۱۷ توافق کردند که برای کاهش منازعات در سوریه تلاش کنند.

خبرگزاری ایرنا
نشست مشترک ویدئویی روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریهخبرگزاری ایرنا

ترکیه، روسیه و ایران در بیانیه مشترک امروز خود که در ۱۴ بند تنظیم شده، تاکید کردند که جنگ سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق گفت‌وگوی طرف‌های درگیری و با کمک سازمان ملل متحد وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت قابل حل و فصل خواهد بود.

در بند هشت بیانیه، این سه کشور از برگزاری سومین نشست کمیته قانون اساسی در ماه اوت ۲۰۲۰ (ماه آینده) در ژنو استقبال کردند.

نشست بعدی سه‌جانبه در تهران برگزار می‌شود

ترکیه، ایران و روسیه همچنین توافق کردند که نشست بعدی سه جانبه درباره سوریه در ایران برگزار شود اما هیچ تاریخی را برای آن اعلام نکردند و گفتند که هر زمان که امکان برگزاری نشست برقرار بود برگزار می‌شود.

غیر از موضوع سوریه، این سه کشور همچنین توافق کردند که همکاری‌های اقتصادی خود را ارتقا دهند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این کنفرانس ویدئویی گفت که اولویت برای سوریه حل و فصل پایدار درگیری‌هاست. وی در توضیح این موضوع به دستیابی به صلح و آرامش در زمین سوریه و حمایت از وحدت سیاسی و تمامیت ارضی این کشور اشاره کرد.

وی گفت: «ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا سوریه، همسایه‌امان به زودی به صلح و امنیت و ثبات برسد.»

از سوی دیگر حسن روحانی، حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را «نامشروع» عنوان کرد و از آن‌ها خواست فورا این کشور را ترک کنند. وی همچنین وعده داد که ایران از «دولت قانونی» بشار اسد حمایت کند.

وی اضافه کرد: «مساله آوارگان داخلی و پناهجویان سوری نیز موضوع بسیار مهمی است، ما و جامعه جهانی می‌بایست به بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود کمک کنیم. این هم یک موضوع انسانی است وهم به بازگشت صلح و ثبات و اعتمادسازی میان مردم سوریه کمک خواهد کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هم‌داستانی ترکیه با روسیه و ایران در سوریه؛ بیانیه سه جانبه علیه اسرائیل صادر شد

پوتین به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی بیشتر در خاک سوریه است

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید