پوتین و اردوغان بر سر آتش‌بس در ادلب سوریه توافق کردند

پوتین و اردوغان بر سر آتش‌بس در ادلب سوریه توافق کردند
Copyright AP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در پایان گفتگوهای شش ساعته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که از نیمه شب امروز پنجشنبه پنجم مارس ۲۰۲۰ آتش بس در استان ادلب سوریه برقرار خواهد شد.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در پایان گفتگوهای شش ساعته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که از نیمه شب امروز پنجشنبه پنجم مارس ۲۰۲۰ آتش بس در استان ادلب سوریه برقرار خواهد شد.

آقای اردوغان ضمن اعلام خبر برقراری آتش بس از نیمه شب پنجشنبه تاکید کرد که اقدامات مشترکی با نیروهای روسیه به سرعت پس از این تحول عمده انجام خواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه که نظامیان کشورش طی روزهای اخیر با ارتش سوریه وارد یک تقابل آشکار نظامی شده‌اند در عین حال تاکید کرد که در صورت تکرار هرگونه حمله از سوی دولت سوریه، کشورش با تمام قدرت پاسخ خواهد داد.

رجب طیب اردوغان در ادامه ضمن اشاره به پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در منطقه ادلب خاطرنشان کرد که دولت سوریه قصد دارد این استان را به منطقه‌ای خالی از سکنه تبدیل کند و ترکیه را با هجوم موج تازه‌ای از مهاجران تحت فشار قرار دهد.

آقای اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ و تلاش‌های مشترک دو کشور ترکیه و روسیه در دیگر زمینه‌های سیاسی از جمله مسائل مرتبط با شرق فراط بیش از پیش تقویت شود.

پوتین : با ترکیه بر سر بحران سوریه به توافق دست یافتیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در این نشست خبری اعلام کرد که با ترکیه بر سر بحران سوریه به توافق دست یافته است.

رئیس جمهوری روسیه که در پایان گفتگوهای فشرده شش ساعته با همتای ترک خود سخن می‌گفت در ادامه تصریح کرد که بیانیه مشترکی در خصوص توافق بدست آمده تهیه شده که توسط وزرای خارجه دو کشور ارائه خواهد شد.

آقای پوتین یادآور شد که این بیانیه مشترک به برقراری آتش بس در ادلب و تسهیل بیشتر در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان منطقه کمک خواهد کرد.

گشت زنی مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در ادلب

بر اساس مفاد این بیانیه که بخشی از آن توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرائت شد نیروهای نظامی روسیه و ترکیه از روز پانزده مارس گشت زنی مشترک در بزرگراه استراتژیک ام ۴ را که از استان ادلب می‌گذرد، آغاز خواهند کرد.

دو کشور همچنین به موجب این بیانیه بر سر ایجاد یک دالان امنیتی به عمق شش کیلومتر در دو سوی بزرگراه که در مجموع منطقه‌ای به عرض دوازده کیلومتر را تشکیل می دهد به توافق رسیدند.

بر اساس بیانیه مشترکی که به امضای روسای جمهوری ترکیه و روسیه رسید مختصات این منطقه امنیتی قرار است تا هفت روز آینده از سوی آنکارا و مسکو تبیین و رسانه‌ای شود.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در سخنانی ضمن اشاره به گشت زنی‌های مشترک دو کشور در منطقه ادلب تاکید کرد که تمامی اقدامات نظامی در منطقه کاهش تنش ادلب از نخستین دقایق بامداد روز جمعه ششم مارس متوقف خواهد شد.

آنکارا از کشته شدن دو نظامی ترک در ادلب خبر داد

هنوز دقایقی از اعلام توافق میان روسای جمهوری روسیه و ترکیه بر سر مناقشه ادلب نگذشته بود که آنکارا از کشته شدن دو نظامی ترک در نبردهای ادلب خبر داد.

وزارت دفاع ترکیه پنجشنبه شب، تنها چند ساعت پیش از به اجرا درآمدن آتش بس در ادلب که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان بر سر آن به توافق رسیدند، اعلام کرد که دو سرباز کشورش در حمله نیروهای ارتش سوریه به استان ادلب جان باخته‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه ضمن اشاره به این مطلب که سه سرباز ترک نیز در این حملات زخمی شده‌اند، آمده است که نظامیان ترکیه پس از این حمله بلافاصله با آتش سنگین اقدامی متقابل انجام دادند.

رجب طیب اردوغان طی روزهای گذشته و در پی بالاگرفتن تنش در منطقه ادلب سوریه بارها خواستار نشست فوری با رهبران اروپایی و نیز رئیس جمهوری روسیه، مهم‌ترین متحد سوریه در مناقشه داخلی این کشور شده بود.

نیروهای نظامی تحت حمایت بشار اسد از دسامبر گذشته با تشدید حملات و انجام پیشروی های محسوس و چشم گیر تلاش برای بازپس گیری کنترل استان ادلب و مناطق همجوار آن در شمال غرب سوریه را آغاز کردند.

ارتش سوریه در پیشروی‌های اخیر خود بارها با نظامیان ترکیه که حامی شبه نظامیان مخالف دولت بشار اسد هستند درگیر شد. این درگیری‌ها با کشته شدن ده‌ها نظامی ترکیه و ایجاد تنش در روابط ترکیه و روسیه همراه شد که برغم همکاری های اقتصادی و نظامی در مناقشه سوریه منافعی غیر هم سو را دنبال می‌کنند.

آگهی

رجب طیب اردوغان در گفتگوهای روز پنجشنبه خود با ولادیمیر پوتین ضمن اشاره به روابط عمیق و ریشه دار میان دو کشور تاکید کرد که درخواست بزرگ او تقویت بیشتر این همکاری ها است.

جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۳۸۰ هزار کشته برجای گذشته و میلیون‌ها نفر را نیز از خانه و کاشانه خود آواره کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظامیان ترکیه و روسیه در ادلب به طور مشترک گشت‌زنی می‌کنند

دبیرکل ناتو در جریان دیدار با اردوغان: پشتیبانی از ترکیه ادامه خواهد یافت

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد