دبیرکل ناتو در جریان دیدار با اردوغان: پشتیبانی از ترکیه ادامه خواهد یافت

دبیرکل ناتو در جریان دیدار با اردوغان: پشتیبانی از ترکیه ادامه خواهد یافت
Copyright AP Photo/Sylvain Plazy
Copyright AP Photo/Sylvain Plazy
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ ضمن ستودن فعالیت‌های ترکیه در موضوع اسکان مهاجران و ممانعت از ورود آنها به داخل مرزهای اتحادیه اروپا گفت: «هیچ متحد دیگری به اندازه ترکیه از حملات تروریستی آسیب ندیده و هیچ متحد دیگری نیز به اندازه ترکیه از پناهجویان نگهداری نکرده است.»

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در جریان سفر خود به بروکسل برای دیدار با رهبران ناتو و اتحادیه اروپا، خواستار پشتیبانی هم‌پیمانانش از مداخلات نظامی‌ آنکارا در خاک سوریه همچنین مواجهه این کشور با موج پناهجویان شد.

این خواست در حالی مطرح شد که آقای اردوغان به دلیل ایجاد یک بحران مهاجرت جدید در مرز یونان، بشدت هدف انتقادات کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

رئیس جمهور ترکیه با باز کردن مرزها به روی پناهجویان و مهاجران و هموار کردن مسیر حرکت آنها به سمت اتحادیه اروپا از طریق یونان، بار دیگر کشورهای اروپایی را تحت فشار گذاشت. با این کار او، هزاران مهاجر در تلاش برای رسیدن به خاک اتحادیه اروپا پشت مرزهای یونان تجمع کردند.

آقای اردوغان پس از دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «ناتو در حال پشت سر گذاشتن برهه‌ای حساس است و در چنین وضعیتی باید کاملا همبستگی خود را با متحدانش نشان دهد... این همبستگی باید بدون تبعیض و بدون تحمیل شرایط سیاسیِ خاص نشان داده شود.»

او ضمن تاکید بر اینکه آنکارا می‌خواهد شرکای غربی تلاش بیشتری برای حمایت از ترکیه در قبال میلیون‌ها پناهنده سوری کنند، گفت: «جنبه‌های امنیتی و انسانی بحرانی که منشاء آن سوریه است، نه تنها منطقۀ ما بلکه همۀ اروپا را تهدید می‌کند... هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی نمی‌توانند در قبال این بحران بی‌تفاوت باشند.»

او تاکید کرد که لازم است ترکیه «بدون تاخیر» از پشتیبانی‌های هم‌پیمانانش برخوردار شود.

اردوغان همچنین در واکنش به سخنان انتقاد آمیز دولت یونان در قبال ترکیه گفت: «این کاری غیرمنطقی است که یک کشور متحد و همسایه، ترکیه را به عنوان مسئول مهاجرت‌های غیرقانونی معرفی کند.»

ینس استولتنبرگ نیز در این نشست خبری ضمن ستودن فعالیت‌های ترکیه در موضوع اسکان مهاجران و ممانعت از ورود آنها به داخل مرزهای اتحادیه اروپا گفت: «هیچ متحد دیگری به اندازه ترکیه از حملات تروریستی آسیب ندیده و هیچ متحد دیگری نیز به اندازه ترکیه از پناهجویان نگهداری نکرده است.»

او ضمن دادن اطمینان در این باره که پشتیبانی ناتو از ترکیه ادامه خواهد یافت، از وقایع روی داده در مرز ترکیه و یونان «عمیقا» ابراز نگرانی کرد.

رجب طیب اردوغان پس از دیدار با دبیرکل ناتو، با شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز دیدار کرد.

پیش از این خانم خانم فن در لاین اعلام کرده بود که پیش شرط رسیدن به هرگونه توافقی با ترکیه، دور کردن مهاجران از مرزهای یونان است. او همچنین تاکید کرده بود که هیچ پیشنهاد مشخصی برای تامین بودجه‌ای جدید و فوری برای احیای توافق با ترکیه، با هدف نگه داشتن پناهندگان سوری در خاک این کشور وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: هرگز قصد اشغال خاک سوریه یا الحاق آن به خاک خود را نداشته‌ایم

پوتین و اردوغان بر سر آتش‌بس در ادلب سوریه توافق کردند

اردوغان بر سر نبرد ادلب: اروپا یا از ما حمایت کند یا منتظر موج پناهجویان باشد