اردوغان: هرگز قصد اشغال خاک سوریه یا الحاق آن به خاک خود را نداشته‌ایم

Turkey Greece Migrants
Turkey Greece Migrants Copyright  A P
Copyright  A P
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ای یونان، به تو می‌گویم، درهایت را باز کن و بگذار این پناهجویان به دیگر کشورهای اروپایی بروند!»

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش هرگز قصد «اشغال» خاک سوریه یا «الحاق» آن به خاک کشورش را نداشته است اما با این حال عملیات نظامیِ «سپر بهار» در ادلب را حق کشور خود بر شمرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد چنانچه موارد مورد نظر ترکیه در توافق آتش‌بس ادلب به اجرا درنیاید این کشور عملیات نظامی خود را در این منطقه از سر خواهد گرفت.

آقای اردوغان که به‌مناسبت مراسم روز جهانی زن سخن می‌گفت بزرگداشت روز زن در سطح بین‌المللی را «ریاکاری به معنای واقعی کلمه خواند» و افزود: «با آنکه اکثر یک میلیون نفری که در سوریه جان باخته‌اند زنان و کودکان بوده‌اند تا امروز ندیدیم به این موضوع اشاره بشود.»

وی در ادامه با اشاره موضع یونان در برخورد با پناهجویانی که از ترکیه قصد ورود به خاک آن کشور را دارند گفت: «ای یونان، به تو می‌گویم، درهایت را باز کن و خودت را از این بار برهان!» و افزود: «بگذار اینها (پناهجویان) به دیگر کشورهای اروپایی بروند!»

رئیس جمهوری ترکیه بناست فردا دوشنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات اتحادیهٔ اروپا دربارهٔ مهاجران و پناهجویان راهی بروکسل شود. این درحالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شال میشل، رئیس شورای اروپا چهارشنبهٔ گذشته با وی در آنکارا دیدار کردند. 

جوزپ بورل روز جمعه در نشستی در زاگرب گفت گفته بود: «خبر باز بودنِ مرز ترکیه-یونان نادرست است و افراد نباید به سوی آن بروند.»

ترکیه در سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا توافق کرد با دریافت کمک مالی از اروپا، حدود ۴ میلیون مهاجر عمدتا سوری را در خاک خود بپذیرد تا مانع حرکت آنها به سوی اروپا شود.

آنکارا مدعی است میزان کمک‌های اروپا کافی نبوده و این کمک‌های مالی به‌موقع نرسیده است. از سوی دیگر ترکیه برای آنکه به اروپا فشار بیاورد تا از عملیات نظامی اخیرش در خاک سوریه پشتیبانی کند درها را به روی مهاجرانی که در پی رساندن خود به خاک اروپا هستند گشوده است.

گارد ساحلی ترکیه روز جمعه اعلام کرد به فرمان ریاست جمهوری، از حرکت مهاجران به سوی اروپا از طریق دریای اژه خودداری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوریه «موشک‌های اسرائیلی» را «پیش از اصابت به هدف منهدم» کرد

دبیرکل ناتو در جریان دیدار با اردوغان: پشتیبانی از ترکیه ادامه خواهد یافت

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد