هم‌داستانی ترکیه با روسیه و ایران در سوریه؛ بیانیه سه جانبه علیه اسرائیل صادر شد

Syrian workers fixing pipes of an oil well at an oil field controlled by a U.S-backed Kurdish group
Syrian workers fixing pipes of an oil well at an oil field controlled by a U.S-backed Kurdish group Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه، ایران و ترکیه با صدور بیانیه‌ای با یادآوری عزم راسخ خود در مبارزه با داعش، جبهه النصره و تمامی افراد و گروه‌هایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته شده‌‌اند، ادامه حملات نظامی اسرائیل در خاک سوریه را محکوم کردند.

آگهی

ترکیه٬ روسیه و ایران در ادامه رایزنی‌های سه جانبه خود که روزگذشته در حاشیه برگزاری سومین نشست کمیته تدوین پیش‌نویس قانون اساسی سوریه در ژنو انجام شد با صدور بیانیه‌ای بر تعهد خود در راستای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

سه کشور در این بیانیه با یادآوری عزم راسخ خود در مبارزه با داعش، جبهه النصره و تمامی افراد و گروه‌هایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته شده‌‌اند، ادامه حملات نظامی اسرائیل در خاک سوریه را ناقض قوانین بین‌المللی اعلام کرده و تکرار این حملات را به عنوان عامل تضعیف حاکمیت سوریه و کشورهای همسایه و نیز به خطر انداختن ثبات و امنیت منطقه محکوم کردند.

ترکیه٬ روسیه و ایران همچنین توقیف و انتقال غیرقانونی درآمدهای نفتی متعلق به حاکمیت سوریه را بر پایه توافق یک شرکت آمریکایی و موجودیتی غیرمشروع را هم‌راستا با اقدام جدایی‌طلبانه ارزیابی کرده‌ ومحکوم کردند.

این سه کشور در ادامه بیانیه خود ضمن استقبال از تشکیل سومین نشست کمیسیون تدوین پیش‌نویس قانون اساسی سوریه که با حضور نمایندگان نمایندگان دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی این کشور و سازمان ملل از ۲۴ اوت در ژنو برگزار شده، بار دیگر بر لزوم اجرای تصمیم خود برای برگزاری هر چه سریعتر نشست بین‌المللی بعدی درباره سوریه در چارچوب توافق آستانه تأکید کردند.

البته نشست کمیته تدوین پیش‌نویس قانون اساسی سوریه که از ۲۴ اوت در ژنو آغاز شده بود، به دلیل مثبت شدن تست کرونای سه مذاکره‌کننده فعلا متوقف شده است.

پیش از این نیز سران ترکیه، روسیه و ایران در پایان نشست یک ژوئیه (۱۱ تیر) که به میزبانی ولادیمیر پوتین برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده بودند که جنگ سوریه هیچ راه‌حل نظامی نداشته و تنها از طریق گفت‌وگوی طرف‌های درگیری و با کمک سازمان ملل متحد وفق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت قابل حل و فصل خواهد بود.

در جنگ ۹ ساله سوریه، ایران و روسیه از حامیان اصلی خارجی نیروهای بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور هستند در حالی که ترکیه از نیروهای مخالف حکومت اسد حمایت می‌کند. این سه کشور در سال ۲۰۱۷ توافق کردند که برای کاهش منازعات در سوریه تلاش کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شش دهه سیاست‌ورزی؛ ولید معلم وزیر خارجه خاندان اسد درگذشت

پوتین در نشست ویدئویی با روحانی و اردوغان: مخالفان در سوریه باید گفت‌وگو کنند

هشدار نتانیاهو به اسد: با حفظ روابط نزدیک با ایران آینده سوریه را به خطر نینداز