نگرانی وکلای ترکیه از به خطر افتادن استقلال کانون‌های وکلا

نگرانی وکلای ترکیه  از به خطر افتادن  استقلال کانون‌های وکلا
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در شهر آدانا پلیس برای متفرق کردن صدها وکیل معترض از اسپری فلفل استفاده کرد. معترضان در این تجمع شعار می‌دادند که «نمی‌توان وکلای مدافع را ساکت کرد»

آگهی

حزب حاکم ترکیه روز سه شنبه ۳۱ ژوئن لایحه‌‌ای را برای تغییر نظام کانون‌های وکلا در این کشور ارائه داد که به گفته منتقدان آن می‌تواند استقلال و تاثیرگذاری وکلا را تحت ‌الشعاع قرار دهد. وکلای معترض روز چهارشنبه در مخالفت با این لایحه در چند شهر ترکیه دست به اعتراض زدند.

به گفته منتقدان اگر این لایحه در پارلمان ترکیه، جایی که حزب عدالت و توسعه (AKP) اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارد به تصویب برسد آینده استقلال کانون‌های وکلا در ترکیه در معرض خطر قرار می‌گیرد.

لایحه پیشنهاد شده توسط حزب عدالت و توسعه ترکیه به متخصصان حقوقی اجازه می‌دهد تا کانون‌های خود را تاسیس کنند. بدین ترتیب در هر یک از استانهای ترکیه چندین کانون وکلا خواهد داشت. براساس قانون کنونی در هر استان ترکیه تنها یک کانون وکلا شکل می‌گیرد.

حزب عدالت و توسعه: هدفمان ایجاد رقابت است

حزب عدالت و توسعه می‌گوید این تغییرات موجب ایجاد رقابت در حوزه حقوقی می‌شود اما وكلاى ترکیه نگرانند كه این لایحه به طور چشمگیری قدرت نظارتى کانون‌های وکلا را تضعیف كند و امکان انتقاد به دولت را کاهش دهد.

در بیانیه شورای صنفی وکلای ترکیه مستقر در بروكسل، گروهی از وکلا از دولت ترکیه خواستند تا از اتخاذ هر تصمیمی که استقلال و آزادی حرفه‌ای آنها را به خطر اندازد، خودداری كند.

تلاش برای تصویب لایحه تا پیش از برگزاری انتخابات

انتخابات کانون‌های وکلا در ترکیه ماه اکتبر برگزار خواهد شد و حزب عدالت و توسعه بنا دارد لایحه مورد نظرش را تا پیش از برگزاری این انتخابات به تصویب برساند.

«نمی‌توان وکلای مدافع را ساکت کرد»

کانون‌های وکلا در ترکیه تا حدودی به عنوان منتقد سیاست‌های دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در زمینه حقوق بشر و حاکمیت قانون شناخته می‌شوند.

معترضان نه تنها در شهر استانبول که در آنکارا و آدانا نیز به خیابان آمدند. در آنکارا پلیس جلوی معترضان را گرفت. در شهر آدانا نیز پلیس برای متفرق کردن صدها وکیل معترض از اسپری فلفل استفاده کرد. معترضان در این تجمع شعار می‌دادند که «نمی‌توان وکلای مدافع را ساکت کرد»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه دو مسئول پیشین عفو بین‌الملل را به زندان محکوم کرد

ترکیه ؛ پیروزی حزب عدالت و توسعه و خیابانهای آرام دیاربکر

آزمون دشوار حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی ترکیه