آزمون دشوار حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی ترکیه

آزمون دشوار حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در آستانه انتخابات شهرداری ها در ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این روزها سخت گرم مبارزه ای است که سرنوشت آینده حزبش را رقم می زند. او که تارهای صوتی اش در حال حاضر به خوبی گذشته کار نمی کند دو تجمع انتخاباتی حزبش را لغو کرد.

از یک سو احزاب و نیروهای مختلف سیاسی خود را برای این کارزار انتخاباتی آماده کرده اند و از سوی دیگر طیف وسیعی از مخالفان حزب عدالت و توسعه، حزب اسلام گرای حاکم، انتقادهای خود را از دولت رجب طیب اردوغان شدت بخشیده اند.

نخست وزیر ترکیه می گوید در صورتی که حزب او نتواند در انتخابات محلی ۳۰ مارس خوش بدرخشد، درباره ادامه حضورش در سیاست تجدید نظر خواهد کرد.

حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم ترکیه، سال پرچالشی را پشت سر گذاشته که نتیجه آن، کاهش محبوبیت این حزب نزد افکار عمومی بوده است.

اعتراضات خیابانی علیه دولت اردوغان، اتهام فساد مالی به کابینه او و اخیرا اعمال محدودیتهای بیشتر بر فضای مجازی، حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم را آسیب پذیر تر از گذشته کرده و آینده حزب حاکم را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

با افت محبوبیت دولت اردوغان، رقابت بین حزب عدالت و توسعه و احزاب مخالف دولت تنگ تر شده و انتخابات محلی روز یکشنبه به منزله آزمونی برای سنجش مشروعیت حزب حاکم به شمار می رود.

در آستانه انتخابات محلی در ترکیه، گزارشگر یورونیوز گفتگویی انجام داده است با اصلی آیدین تاشباش، تحلیل گر روزنامه ملیت در استانبول.

یورونیوز: در ترکیه، روز یکشنبه ۳۰ مارس انتخابات محلی برگزار می شود. اما هم حزب حاکم و هم اپوزیسیون بر این عقیده اند که این حالتی از انتخابات سراسری است. شما آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

اصلی آیدین تاشباش، تحلیل گر روزنامه ملیت: “دقیقا! این فراتر از انتخابات محلی است. ترکیه در مسئله دمکراسی بر سر یک دوراهی مهم قرار گرفته است. این انتخابات از یک جهت به شخص آقای طیب اردوغان وابسته است. آنچه در این روزها به آن رای داده می شود، این است که آیا مردم ترکیه به آنچه رجب طیب اردوغان نمایندگی می کند و شیوه حکومت او باور دارند یا نه. البته که نامزدهای محلی نیز مهم هستند، به ویژه در محل های کوچک که مردم بر اساس شخص کاندیداها و خدماتی که امیدوارند دریافت کنند، تصمیم می گیرند. اما در شهرهای بزرگ، یعنی جایی که بیشترین جمعیت ترکیه زندگی می کنند، این رای درحقیقت رای اعتماد به آقای اردوغان است. یورونیوز: احزاب رقیب این انتخابات را برای بقای خود حیاتی می بینند. چه چیزی در خطر است؟ چرا احزاب، چنین زبان سختی را علیه یکدیگر به کار می برند؟

اصلی آیدین: “فکر می کنم آنچه در خطر است حقوق اساسی و آزادی ها و نیز دمکراسی است. از دیدگاه من، در یک کشوردمکراسی نیست اگر در آنجا توییتر ممنوع باشد، شرکت های رقیب با مالیات های سنگین جریمه شوند، روزنامه نگاران دستگیر و بازرگانان تهدید شوند. برای آنها که مانند من می اندیشند، این ها حیاتی است.”

یورونیوز: از دیدگاه بین المللی، ممنوعیت توییتر یا حوادث پارک گزی در صدر مسائل بوده اند. اگر پس از انتخابات نیز این وضع ادامه یابد، چه تاثیری بر ترکیه خواهد داشت؟

اصلی آیدین: “ما در این باره در ترکیه به اندازه کافی بحث نکرده ایم. اما ترکیه متاسفانه اکنون زیر نظر جامعه بین المللی است. ممنوعیت توییتر آخرین قطره از یک لیوان است. تصویر ترکیه بسیار قبل از ماجرای توییتر خراب شد. حکومت نتوانست بفهمد که کاربرد زور علیه مردمی که می خواستند یک پارک را در قلب استانبول حفظ کنند و تعقیب انها با کامیون های آب پاش پلیس، در افکار عمومی غرب مظهری از یک حکومت استبدادی تلقی می شود. حکومت نتوانست بفهمد که ممنوعیت توییتر، دفن امیدها برای آنهایی است که می خواهند در ترکیه سرمایه گذاری کنند، برای غرب و متحدان آن و برای اتحادیه اروپا که ترکیه هنوز نامزد ورود به آنست.”

یورونیوز: فکر می کنید اتهامات مربوط به فساد دولتی، هنگامی که مردم پای صندوق رای می روند، نقشی داشته باشد؟

اصلی آیدین: “در کشورهای در حال توسعه، تا زمانی که چرخ اقتصاد خوب بچرخد، مردم هنگام رای دادن، مسئله فساد را مورد توجه قرار نمی دهند. اما زمانی که وضع اقتصاد خراب باشد، آنها اتهامات مربوط به فساد را جدی می گیرند و رهبران را مجازات می کنند. طول می کشد تا چنین تصویری جا بیفتد و بر سر زبانها بنشیند. فکر نمی کنم در ترکیه همه درباره این اتهامات بدانند. اما به موازات نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری به این مسئله نیز توجه می کنند. ترکیه بحث در این باره را ادامه خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی وکلای ترکیه از به خطر افتادن استقلال کانون‌های وکلا

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد