نیویورک تایمز: روسیه به طالبان پول داده تا سربازان آمریکایی را بکشند

Jon Elswick
Jon Elswick Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش این تحقیقات در اختیار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته و شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز این موضوع را در نشستی در ماه مارس به بحث گذاشته است. این اولین بار است که یک واحد اطلاعتی روس به انجام حملات سازمان یافته علیه سربازان غرب متهم می‌شود.

آگهی

نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی ادعا کرد که تحقیقات مقامات اطلاعاتی ایالات متحده حاکی از آن است که یک واحد اطلاعاتی نظامی روسیه، در خلال مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ بیست سالۀ افغانستان، بطور مخفیانه به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان پول داده تا نیروهای ائتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان از جمله سربازان آمریکایی را بکشند.

بنا بر اعلام نیویورک تایمز، این گزارش با اتکاء به یافته‌های حاصل از بازجویی ستیزه‌جویان طالبان و دیگر جنایتکاران اسیر شده در افغانستان تهیه شده است.

ایالات متحده آمریکا ماه‌هاست به این نتیجه رسیده که یک واحد اطلاعاتی روس که با تلاش‌ها برای انجام ترور و دیگر عملیات مخفیانه در اروپا نیز مرتبط است، سال گذشته بطور پنهانی در قبال حملات موفقیت‌آمیز ستیزه‌جویان علیه نیروهای ائتلاف، پاداش‌هایی را به آنها پرداخت کرده است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که این پول‌ها هم به ستیزه‌جویان اسلامگرای حاضر در افغانستان پرداخت شده و هم به نیروهای مسلحی که با آنها در ارتباط نزدیک بوده‌اند.

تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی بیست سرباز آمریکایی در جریان درگیری‌های افغانستان کشته شدند؛ هنوز روشن نیز که چه تعداد از این حملات در چهارچوب این توافق پنهانی انجام شده است.

گزارش این تحقیقات در اختیار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا قرار گرفته و شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز این موضوع را در نشستی در ماه مارس به بحث گذاشته است.

پس از برگزاری این نشست، مقامات کاخ سفید فهرستی از واکنش‌های احتمالی در قبال روسیه را آماده کردند که اعتراض دیپلماتیک به مسکو و درخواست توقف این فعالیت‌های مخفیانه تا تحریم روسیه و حتی پاسخ‌هایی شدیدتر را شامل می‌شده است؛ با این وجود کاخ سفید تا کنون دستوری برای برداشتن گامی در راستای این فهرست صادر نکرده است.

هنوز علت تاخیر کاخ سفید در پاسخ به این رفتار روسیه روشن نیست.

پیش از این نیز هم مقامات ایالات متحده آمریکا و هم مقامات افغانستان بارها از حمایت‌های روسیه از طالبان سخن گفته بودند، بر این اساس به نظر می‌رسد که انتشار نتایج این گزارش و افشای این موضوع که به تحریک روسیه عملیات متعددی برای کشتن سربازان ناتو از جمله سربازان آمریکایی در افغانستان به اجرا گذاشته شده، بر تشدید تنش‌ها میان دو قدرت بزرگ جهان بیفزاید.

این اولین بار است که یک واحد اطلاعاتی روس به انجام حملات سازمان یافته علیه سربازان غرب متهم می‌شود.

در واکنش، سخنگوی ولادیمیر پوتین از بی‌اطلاعی کرملین درباره ادعاهای مطرح شده در این گزارش خبر داد و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز هرگونه رابطه شورشیان با هر نوع سازمان اطلاعاتی را رد کرد و این گزارش را تلاشی برای بدنام کردن آنها خواند.

هنوز جزئیات بیشتری درباره چگونگی همکاری جاسوسان روسیه با ستیزه‌جویان افغان منتشر نشده است. از جمله اینکه آیا روس‌ها در داخل خاک افغانستان مستقر بودند یا با نیروهای طالبان در جایی دیگر ملاقات داشتند. دیگر اینکه مکانیسم این همکاری و شیوه دریافت پول چگونه بوده و اهداف برای حمله بر چه اساسی انتخاب می‌شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین گزارش‌ها درباره ارائه مشوق برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان را رد کرد

یک فروند هواپیمای مسافربری در کوه‌های شمال شرق افغانستان سقوط کرد

طالبان در واکنش به نشست مخالفانش در مسکو: برخی کشورها می‌خواهند مهره‌های سوخته را دوباره زنده کنند