موافقت اولیه پارلمان اسرائیل با دخالت شین‌بت در کنترل بحران کرونا

موافقت اولیه پارلمان اسرائیل با دخالت شین‌بت در کنترل بحران کرونا
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه های اسرائیلی پیش‌تر با انتشار گزارش‌هایی افشاگرانه از نظارت غیرقانونی دستگاه امنیتی بر مکان‌های زندگی و کار افراد مبتلا به ویروس کرونا خبر داده بودند.

آگهی

پارلمان اسرائیل روز چهارشنبه موافقت اولیه خود را با لایحه بحث‌ برانگیزی اعلام کرد که به سازمان امنیت داخلی این کشور اجازه می‌دهد برای کنترل بحران سلامت ناشی از شیوع ویروس کرونا وارد عمل شود.

این تصمیم در پی ماه‌ها مشاجره و بحث در دستگاه حاکمه و نیز نزد رسانه‌ها و افکار عمومی اسرائیل در خصوص جمع‌آوری اطلاعات شهروندان توسط شین‌بت برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا و هشدار به دیگر افراد برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اتخاذ شده است.

دولت اسرائیل پیش‌تر در دوره اوج شیوع کرونا خواستار مداخله سازمان امنیت داخلی اسرائیل برای انجام این ماموریت شده و پیش‌نویس لایحه‌ای را برای ارائه به پارلمان مورد تصویب قرار داده بود.

این در حالیست که مصوبه دولت اسرائیل پس از مواجه شدن با مخالفت دادگاه عالی این کشور برای تایید نهایی و اجرایی شدن، در انتظار تصویب در پارلمان به حال تعلیق درآمد.

کابینه اسرائیل بر این اساس به شین‌بت ماموریت داده بود تا با استفاده از فناوری‌های نوین جاسوسی از طریق رهگیری تلفن‌های هوشمند افراد اطلاعات شهروندان را برای مبارزه با ویروس کرونا جمع‌آوری کند.

جزئیات این ماموریت به صورت مخفی باقی ماند اما مسئولان امنیتی اعلام کردند که افراد حامل ویروس کرونا را با ردیابی تلفن‌های همراه شناسایی کرده‌ و به رصد این افراد هنگام تردد در شهرها پرداخته‌اند.

رسانه های اسرائیلی نیز با انتشار گزارش‌هایی افشاگرانه از نظارت غیرقانونی دستگاه امنیتی بر مکان‌های زندگی و کار افراد مبتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

این اقدام با مخالفت شدید دادگاه عالی اسرائیل روبرو شد به نحوی که مقامات قضایی از دولت خواستند یا جمع‌آوری اطلاعات برای مبارزه با کرونا را رسمی و قانونی و یا به کلی رها کند.

پس از این هشدار، دولت تصمیم گرفت گامی بیش‌تر از این در اقدام یاد شده برندارد و بر اساس آنچه شواهد نشان می‌داد با پایین آمدن نرخ ابتلا به ویروس کرونا در اسرائیل مداخله شین‌بت در امر مقابله با شیوع بیماری کووید۱۹ روز دهم ژوئن متوقف شد.

این تعلیق اما تنها دو هفته بیشتر به طول نیانجامید، به نحوی که با افزایش غیرمنتظره شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفت با تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای از راه قانونی شین‌بت را دوباره به ماموریت قبلی بازگرداند.

نخست وزیر اسرائیل پیش از رای به مصوبه کابینه برای پیش نویس لایحه ورود شین بت به ماموریت مبارزه با کرونا گفت که «شمار مبتلایان اکنون روزانه از مرز ۴۰۰ نفر فراتر رفته و این نشان می‌دهد که موارد جدید ابتلا به ویروس متاسفانه رو به افزایش است.»

آقای نتانیاهو با اشاره به اینکه نیاز به برنامه‌ای با ماهیت اجتماعی برای مطلع کردن افراد نسبت به همجواری با شهروندان مبتلا به ویروس به شدت احساس می‌شود، تاکید کرد که تا پیدا شدن یک جایگزین ورود شین‌بت به این ماموریت لازم و ضروری است.

این لایحه پیش از به بحث گذاشته شدن در کمیسیون پارلمانی در رای گیری اولیه پارلمان با ۴۵ رای موافق در قبال ۳۲ رای مخالف به تایید رسید.

لایحه یاد شده برای تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون باید در دو دور دیگر رای گیری در پارلمان مورد تایید قرار گیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین وضعیت کرونا در جهان؛ شمار قربانیان در ایران از ۱۰ هزار نفر گذشت

نتیجه تست کرونای وزیر بهداشت اسرائیل و همسرش مثبت اعلام شد

یهودی‌های افراطی اسرائیل محدودیت‌های کرونایی را رعایت نمی‌کنند