استقبال از تحریم‌های «قیصر» و نگرانی از بدترشدن اقتصاد در ادلب سوریه

گروهی از جنگزدگان سوری
گروهی از جنگزدگان سوری Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اجرایی شدن تحریم‌های موسوم به سراز «قیصر» آمریکا علیه سوریه، مخالفان دولت بشار اسد که در منطقه ادلب زندگی می‌کنند نگرانند وضعیت ناگوار آنها از این هم بغرنج‌تر شود.

آگهی

در ادلب آخرین سنگر شورشیان مخالف بشار اسد، تحریم‌های جدید ایالات متحده «قیصر» را گامی درست علیه دولت سوریه می‌دانند اما می‌گویند در سایه افت ارزش پول ملی سوریه، باید از آنان حفاظت شود.

شدیدترین تحریم‌های ایالات متحده علیه سوریه روز چهارشنبه تحت عنوان قانون «قیصر» اجرایی شد. اما مردم سوریه خصوصا در ادلب چه نظری در خصوص این تحریم‌ها دارند؟

مخالفان دولت بشار اسد انتظار دارند این تحریم‌ها فقط دولت سوریه را هدف قرار دهد و زیانی را متوجه آنها نکند؛ انتظاری که کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

بیکر العلی جوان ۳۰ ساله‌ای است که در منطقه تحت کنترل مخالفان یعنی ادلب زندگی می‌کند. او می‌گوید: «این یک تصمیم خوب است اما مهم این است که ما تحت تاثیر آن قرار نگیریم. امروز همه قیمت‌ها به صورت غیر منطقی بالا هستند.»

در شمال غربی سوریه در منطقه ادلب با اینکه تحت کنترل دولت بشار اسد نیست اما همچنان از پوند سوریه به عنوان واحد پول رایج استفاده می‌شود. در ماه جاری میلادی یک دلار آمریکا با ۳ هزار پوند سوریه برابری می‌کند. این در حالیست که در سال ۲۰۱۱ هر دلار آمریکا تنها ۴۷ پوند سوریه بود.

فعالان بازار ارز نگرانند با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا وضعیت ارزش پول ملی سوریه از این هم بدتر شود. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (COHA) می گوید کاهش ارزش پول ملی باعث شده قیمت کالاهای اساسی در این کشور شدیدا افزایش یابد. 

افزایش قیمت‌ها

سوریه قبلا هم تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشته است اما شدت و عمق تحریم‌های جدید بسیار گسترده‌تر است. تحریم‌های «قیصر» هرچند واردات مواد غذایی ضروری و کالاهای بشردوستانه را معاف می دارد اما نظارت بر کمک‌ها را افزایش می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند این اقدامات به نفع دولت اسد تمام نخواهد شد.

یوسف غریب جوان ۲۴ ساله‌ای که در ادلب زندگی می‌کند می‌گوید: «وضعیت اقتصادی در اینجا نمی‌تواند افزایش قیمتی بیش از این را تحمل کند. تحریم‌های جدید نباید به غیرنظامیان آسیب برساند.»

عبدالرحمان جلاتی فرد دیگری است که در حلب زندگی می‌کند و از افزایش قیمت کفش می‌گوید: «قیمت کفش‌ها از دیروز تا کنون ۱۰ هزار پوند سوریه افزایش یافته است.»

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در هفته جاری هشدار داده بود که اجرایی شدن تحریم‌های جدید می‌تواند سقوط چشمگیر اقتصاد را در سوریه به همراه داشته باشد.

کشورهای غربی می‌خواهند قبل از کمک به بازسازی سوریه، پیشرفت در بهبود اوضاع سیاسی را در این کشور شاهد باشند. دمشق می‌گوید تحریم‌های جدید همه هنجار‌های بین‌المللی را نقض می‌کند و بخشی از یک جنگ اقتصادی است.

بشار اسد در سال ۲۰۱۵ میلادی صحت عکس‌های افشاگری بنام سزار (قیصر) را که از شکنجه‌های نیروهای امنیتی دولت سوریه پرده برداشته بود رد کرده و آن‌ را بخشی از توطئه قطر علیه دولت خود خوانده بود.   

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط ۵۰ درصد ارزش لیر سوریه؛ ابعاد تحریم‌های جدید آمریکا علیه حکومت اسد چیست؟

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد