مجلس تونس طرح درخواست از فرانسه برای عذرخواهی جنایات دوران استعمار را رد کرد

فرانسوا میتران، وزیر دادگستری وقت فرانسه در مراسم جشن استقلال تونس در ۲۰ مه ۱۹۵۶ با نخست وزیر وقت تونس، حبیب بورقیبه دست می‌دهد
فرانسوا میتران، وزیر دادگستری وقت فرانسه در مراسم جشن استقلال تونس در ۲۰ مه ۱۹۵۶ با نخست وزیر وقت تونس، حبیب بورقیبه دست می‌دهد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان گروه «کرامت» در زمان شور برای این طرح در صحن مجلس تی‌شرتی به تن داشتند که روی آن نوشته شده بود: «قتل و شکنجه، توحش و استعمارگری فرانسه».

آگهی

نمایندگان مجلس تونس طرح درخواست رسمی از فرانسه برای عذرخواهی از دوران استعمار این کشور رد کردند.

این طرح که به موجب آن فرانسه می‌بایست بابت جنایاتی که در دوران استعمار تونس و پس از آن مرتکب شده، رسما از این کشور عذرخواهی کند، پس از ۱۵ ساعت بحث و گفتگو در مجلس تونس در روز چهارشنبه از دستور خارج شد.

۷۷ نفر از نمایندگان به این طرح رأی مثبت دادند در حالی که برای تصویب آن رأی نصف به علاوه یک نمایندگان، یعنی دست کم ۱۰۹ رأی لازم بود. البته شمار مخالفان این طرح نیز بسیار اندک بود به طوری که تنها ۵ نماینده به آن رأی منفی دادند. مجلس تونس ۲۱۷ کرسی دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

طرح درخواست از فرانسه برای عذرخواهی را یک ائتلاف ناسیونالیست اسلام‌گرا به نام «کرامت» (الکرامة) آن را پیشنهاد کرده بود. اعضا این گروه کوچک پارلمانی که ۱۹ عضو دارد، در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۹ وعده ارائه این لایحه را داده بودند.

نمایندگان گروه «کرامت» در زمان شور برای این طرح در صحن مجلس تی‌شرتی به تن داشتند که روی آن نوشته شده بود: «قتل و شکنجه، توحش و استعمارگری فرانسه».

برابر طرح پیشنهادی این نمایندگان که اکنون رد شده، دولت فرانسه همچنین می‌بایست بابت موارد «قتل»، «تجاوز جنسی»، «تبعید مخالفان»، «غارت منابع طبیعی» و حمایت از دیکتاتوری، به دولت تونس غرامت پرداخت می‌کرد. این موارد شامل «تمام جنایات ارتکابی از سال ۱۸۸۱ به بعد» می‌شد و حتی حمایت از زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع تونس در جریان بهار عربی در سال ۱۳۹۰ را نیز در بر می‌گرفت.

در جریان بحث درباره این لایحه جنجالی، رضا جوادی، نماینده ملی‌گرا «تهاجم فرهنگی» فرانسه را از ایجاد پایگاه‌های نظامی این کشور در تونس «خطرناک‌تر» توصیف کرده و یکی دیگر از نمایندگان اسلامگرا فرانسویان را به «ترویج ازدواج همجنس‌گرایان» متهم کرده بود.

تونس از سال ۱۸۸۱ میلادی تحت‌الحمایه فرانسه شد و تا زمان استقلال در سال ۱۹۵۶، بیش از ۷۰ سال در استعمار این کشور بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز در تونس پایان در عربستان؛ زین‌العابدین بن‌علی که بود؟

محمد باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس در ۹۲ سالگی درگذشت

دونده بریتانیایی پس از ۱۶ هزار کیلومتر و گذر از طول آفریقا به سفر خود پایان داد