بانک مرکزی ایران نگهداری اسکناس ارز را برای بیش از ۶ ماه ممنوع کرد

Exchange shop Tehran, Iran
Exchange shop Tehran, Iran Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در همین حال، کانون صرافان ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هرگونه معامله حواله ارزی خارج از سامانه نیما و خرید و فروش ارز خارج از سامانه سنا مطابق قوانین و مقررات غیرقانونی است

آگهی

بانک مرکزی ایران نگهداری اسکناس ارز را توسط افراد برای بیش از ۶ ماه ممنوع کرد.

بانک مرکزی ایران با ابلاغ دستورالعملی اعلام کرد، حمل و نگهداري ارز(اسکناس) توسط اشخاص حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع بوده و حمل و نگهداري ارز (اسکناس) برای مبالغ بيشتر از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط اشخاص، صرفاً در صورت داشتن يکی از مدارک شامل سند موسسه اعتباری، رسید سنا و اظهارنامه گمرکی مجاز خواهد بود.

بر پایه این دستورالعمل، سند موسسه اعتباری و رسید سنا، حداکثر ۶ ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار است و پیش از انقضای این مهلت، دارندگان سند موسسه اعتباری و رسید سنا مکلفند به یکی از اين روش‌های واریز ارز به حساب ارزی نزد یکی از موسسات اعتباری، فروش ارز به یکی از موسسات اعتباری به نرخ بازار و یا فروش به صرافی با درج در سامانه سنا اقدام کنند.

همچنین افرادی که پیشتر ارز خود را از طریق صرافی‌های مجاز یا بانک‌ها و موسسات اعتباری خریداری کرده‌اند و از زمان صدور سند بانک و موسسه اعتباری یا رسید سنا آن‌ها بیش از شش ماه گذشته باشد، سه ماه مهلت دارند تا نسبت به تعيين تکليف ارز خود اقدام کنند.

بانک مرکزی ایران همچنین تاکید کرده، چنانچه مشخص شود که منشاء ارز در اختیار افراد، حاصل از پولشویی و تأمین مالی تروریسم ‌باشد، مطابق قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم با آنها رفتار خواهد شد. 

در همین حال، کانون صرافان ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هرگونه معامله حواله ارزی خارج از سامانه نیما و خرید و فروش ارز خارج از سامانه سنا مطابق قوانین و مقررات غیرقانونی است و عواقب ناشی از این گونه داد و ستدها بر عهده معامله‌گران خواهد بود.

سامانه نیما محل مبادلات حواله های ارزی ناشی از صادرات میان صادرکنندگان و واردکنندگان و سامانه سنا نیز سامانه مجازی مبادلات عمده صرافی‌های رسمی تحت نظارت بانک مرکزی و بانک‌هاست.  

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دلار در مرز ۱۸ هزار تومان؛ همتی: شرایط دشوار ولی ثبات نرخ ارز قابل بازگشت است

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟