سازمان ملل: طالبان بر خلاف وعده‌اش پیوند با القاعده را حفظ كرده است

یکی از اعضای گروه طالبان افغانستان
یکی از اعضای گروه طالبان افغانستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خلیلزاد گفت: «ما اعتقاد داریم کارها در حال پیشرفت است اما با این حال به نظارت دقیق بر فعالیت‌های این گروه‌ها ادامه خواهیم داد.»

آگهی

طالبان برخلاف قولی که در توافق‌نامه با آمریکا داده، روابط نزدیک خود با القاعده را حفظ كرده و حتی در جریان مذاكرات اخیر با مقامات آمریكایی با آنها رایزنی کرده است.

این موضوع در گزارشی که سازمان ملل متحد در روز دوشنبه منتشر کرد، آمده است. بر اساس این گزارش، گروه القاعده كه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در آمریكا انجام داد، با ۴۰۰ تا ۶۰۰ نیروی خود همچنان در ۱۲ ولایت افغانستان فعال است و یک اردوگاه آموزشی در شرق این كشور دارد.

سازمان ملل می‌گوید روابط بین طالبان و متحدانش از جمله شبکه حقانی و القاعده همچنان عمیق و بر پایه دوستی، سابقه مبارزاتی مشترک، همدلی اعتقادی و ازدواج‌های درون‌گروهی است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این گزارش که به دست «گروه نظارت تحلیلی و پایش تحریم» سازمان ملل انجام شده آمده است: «طالبان مرتباً در جریان مذاكرات با ایالات متحده با القاعده مشورت می‌كردند و به آنها اطمینان می‌دادند كه این امر به روابط تاریخی آنها خللی وارد نمی‌کند.»

این گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد كه طالبان به قولی که در توافق‌نامه امضا شده با آمریکا در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند / حوت ۹۸) در دوحه داده‌اند عمل کنند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از امضای این توافق به عنوان یک موفقیت یاد می‌کند.

بر اساس این توافق، طالبان از یک سو قول داده اجازه ندهد از افغانستان به عنوان پایگاهی برای انجام حملات تروریستی به منافع آمریكا استفاده شود و از سوی دیگر با دولت افغانستان وارد مذاكرات صلح شود. در عوض واشنگتن موافقت كرد كه سربازان تحت رهبری آمریكا را ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج کند. این توافق خوش‌بینی‌ها برای پایان دادن به جنگ داخلی ۱۹ ساله در افغانستان را تقویت کرده بود.

گزارش سازمان ملل در حالی منتر می‌شود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ یکم مارس گفته بود طالبان اکنون «روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کرده» و موافقت كرده‌اند كه «در كنار آمریکا برای نابودی منابع و دفع القاعده از افغانستان عمل كنند».

گزارش سازمان ملل با این حال می‌گوید كه القاعده به توافق طالبان و آمریکا واكنش مثبت نشان داده زیرا آن را موفقیتی برای طالبان به حساب می‌آورد.

در گزارش سازمان ملل آمده در حالی که ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با نمایندگان طالبان در دوحه نشست‌هایی برگزار می‌کرد، القاعده و طالبان نیز جلساتی «برای بحث در مورد همکاری‌های مربوط به برنامه‌ریزی عملیاتی، آموزش و ایجاد پناهگاه‌های امن برای مخفی شدن اعضای القاعده در داخل افغانستان، برگزار کردند.

مقام‌های حکومت افغانستان نیز از ارتباط نزدیک طالبان با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله القاعده سخن می‌گویند. به باور مقام‌های حکومتی، طالبان به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده پناه داده‌اند.

خوشبینی خلیل‌زاد

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریكا پر امور افغانستان كه رهبری مذاكرات با طالبان را بر عهده دارد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت كه شورشیان طالبان برای قطع روابط با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی «گام‌‌هایی برداشته‌اند» اما اقدامات بیشتری در این زمینه لازم است.

خلیل‌زاد گفت: «ما اعتقاد داریم کارها در حال پیشرفت است اما با این حال به نظارت دقیق بر فعالیت‌های این گروه‌ها ادامه خواهیم داد.»

وی درباره اقداماتی که طالبان انجام داده‌اند توضیحی ارائه نکرد و گفت که این یک «مسئله حساس» است. نماینده ایالات متحده همچنین به این پرسش که آیا شورشیان طالبان در طول مذاکرات دوحه با القاعده مشورت می کردند یا خیر، پاسخی نداد.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان همچنین در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است که روند صلح افغانستان در «لحظات امیدوارکننده» قرار گرفته است.

Hussein Sayed/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان هنگام امضای توافقنامه با نماینده طالبان در دوحهHussein Sayed/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved

او گفته است که شروع مذاکرات بین‌الافغانی بخش مهمی از روند صلح افغانستان است و اکنون همه تلاش‌ها برای شروع این روند متمرکز شده‌است.

خلیل‌زاد اعلام آتش‌بس و ادامه آن پس از عید فطر، کاهش خشونت و تسریع روند رهایی زندانیان را یه عنوان نشانه‌های امیدوارکننده برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی یاد کرده‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله طالبان به نیروهای امنیتی افغانستان در پکتیا ۱۴ کشته بر جای گذاشت

تبادل آتش میان طالبان و دولت افغانستان بعد از پایان آتش‌بس ۳ روزه

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد