اروپا در تدارک «اقدام مشترک» برای بازگرداندن اسرائیل و فلسطین به میز مذاکرات

کرانه باختری رود اردن
کرانه باختری رود اردن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه به همراه چند کشور اروپایی دیگر در مواجهه با احتمال الحاق بخشی از اراضی کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل می‌خواهد مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از سر گرفته شود.

آگهی

فرانسه به همراه چند کشور اروپایی دیگر در مواجهه با احتمال الحاق بخشی از اراضی کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل می‌خواهد مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از سر گرفته شود.

شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا در تدارک اقدام مشترکی هستند تا مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از سر گرفته شود.

ژان ایو لودریان، رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در بیانیه‌ای تاکید کرد که در صورت الحاق بخشی از اراضی کرانه باختری، اروپا به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

وی گفت: «ما در حال حاضر با ایتالیا، آلمان، اسپانیا به علاوه برخی دیگر از کشورهای عضو، برای رسیدن به یک اقدام مشترک همکاری می‌کنیم.»

فرانسه: همه به میز مذاکره بازگردند

وزیر خارجه فرانسه افزود: «هدف این است که همه به میز مذاکره بازگردند.» آقای لودریان تاکید که در چند روز آینده با همتای جدید اسرائیلی خود دیدار خواهد داشت.

جزییات این طرح که فرانسه برای نخستین بار آن را مطرح می‌کند هنوز اعلام نشده است.

فرانسه در بیانیه‌ای که امروز نیز منتشر کرده از مقام‌های اسرائیلی خواسته است تا از هرگونه اقدام یکجانبه که منجر به الحاق همه یا بخشی از سرزمین‌های فلسطینی به خاک اسرائیل شود، خودداری کند.

در این بیانیه با استناد به سخنان جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا که چنین تصمیمی را نقض قوانین بین‌الملل و تضعیف کننده راه حل دو کشور عنوان کرده بود، آمده است: «این تصمیم نمی‌تواند بدون عواقب برای روابط بین اتحادیه اروپا با اسرائیل باشد.»

فرانسه در این بیانیه تاکید کرد که آماده است تا از هر تلاشی با هدف از سرگیری مذاکرات بین طرفین پشتیبانی کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه گذشته همزمان با رای‌گیری برای تشکیل دولت ائتلافی در پارلمان این کشور اعلام کرد که هم اکنون زمان الحاق شهرک‌های کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل است.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی کرانۀ باختری را به اشغال خود درآورده است. فلسطینی‌ها معتقدند تمام این منطقه بخشی از کشور مستقل آنها در آینده خواهد بود. شورای امنیت سازمان ملل متحد کرانه باختری را بخشی از سرزمین‌های فلسطینی می‌داند و از اسرائیل خواسته است تا به پشت مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ عقب نشینی کند.

الحاق شهرک‌های یهودی نشین به خاک اسرائیل از وعده‌های انتخاباتی بنیامین نتانیاهو از سال گذشته است.

دولت اسرائیل طبق توافق نتانیاهو/ گانتس از یک ژوئیه (یک ماه و ده روز دیگر) باید طرح خود را در این زمینه ارائه دهد. این طرح باید با طرح ترامپ که با نام «معامله قرن» چند ماه پیش معرفی شد مطابقت داشته باشد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سه‌شنبه بار دیگر تهدید کرد در صورت الحاق اراضی کرانه باختری تمام همکاری‌های امنیتی خود با اسرائیل را پایان می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا درباره الحاق کرانه باختری به اسرائیل هشدار داد

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم