نیروی دریایی ارتش ایران: در حادثه برای شناور «کنارک» ۱۹ نفر کشته شدند

نیروی دریایی ارتش ایران: در حادثه برای شناور «کنارک» ۱۹ نفر کشته شدند
Copyright  عکس از همشهری
Copyright  عکس از همشهری
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش ها در مورد شلیک «اشتباهی» به ناوچه «کنارک» در حالی منتشر می شود که کمتر از شش ماه پیش یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین پس از برخاستن از فرودگاه تهران با شلیک موشک پدافند هوایی سپاه ساقط شد. در حادثه سرنگونی آن هواپیما همه ۱۷۶ سرنشین آن پرواز جان باختند.

آگهی

نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد که در جریان «حادثه ای» برای شناور «کنارک» در محدوده آب های بندر جاسک ۱۹ نفر کشته و ۱۵ تن زخمی شدند.

ارتش ایران پیش از این خبر شلیک به ناوچه «کنارک» در محدوده آب‌های بندر جاسک را تایید کرده بود. گفته می‌شود که شلیک به این شناور از سوی ناو جماران انجام شده است.

با این حال روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد که شناور «کنارک» دچار «حادثه» شده است. بنا به اعلام نیروی دریایی ارتش ایران ۱۵ مجروح این «حادثه» در وضعیت «مناسبی» به سر می‌برند. این نیرو همچنین خواستار پرهیز از «گمانه زنی» در مورد علت این رویداد شده است.

بندر جاسک در دریای عمان و در حد فاصل تنگه هرمز و چابهار قرار دارد و این حادثه در زمانی روی داده که در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، تمرینات نظامی نیروهای ایرانی در آبهای جنوبی ایران بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

بنا بر اعلام روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس، این حادثه عصر یکشنبه و «در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش» روی داده است.

پیش از این مهران امینی‌فرد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر درباره زخمی ها اعلام کرده بود که در مجموع ۱۶ نفر به یکی از بیمارستان‌های چابهار منتقل شده‌اند.

ایرنا به نقل از او گزارش داده بود که از این تعداد یک نفر فوت و سه نفر بصورت سرپایی درمان شده است، ۲ نفر در مراقبت‌های ویژه بستری، یک نفر جراحی شده و در مجموع ۱۲ نفر بستری هستند.

هنور دلیل وقوع این حادثه روشن نیست و ارتش می‌گوید «ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است». بنا به اعلام ارتش ایران شناور «کنارک» برای بررسی های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

ناوچه موشک‌انداز کنارک، کلاس هندیجان، ساخت کشور هلند است و از مجموعه تسلیحاتی محسوب می‌شود که پیش از انقلاب ۵۷ خریداری شده‌اند. اگرچه این ناوچه‌ها عمدتا وظیفه تدارک و پشتیبانی را برعهده دارند اما برخی از آنها در سال‌های اخیر به تسلیحاتی همچون موشک کروز یا توپ ۲۰ میلیمتری اورلیکن نیز مجهز شده و به وظیفه گشت‌زنی در آبهای جنوبی ایران گمارده شده‌اند.

ناوچه‌ای که به نظر می رسد در این حادثه هدف قرار گرفته است، در مهر ۱۳۹۷ پس از به روز رسانی به ناوگان دریایی آبهای جنوبی ایران ملحق شد. گفته می‌شود که این ناوچه به ۴ لانچر موشک کروز تجهیز بود و توانایی مین‌ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن بر روی عرشه را داشت.

گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که ناوچه کنارک در زمان بروز حادثه نزدیک به ۴۰ سرنشین داشته است.

گزارش ها در مورد شلیک «اشتباهی» به ناوچه «کنارک» در حالی منتشر می شود که کمتر از شش ماه پیش یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین پس از برخاستن از فرودگاه تهران با شلیک موشک پدافند هوایی سپاه ساقط شد. در حادثه سرنگونی آن هواپیما همه ۱۷۶ سرنشین آن پرواز جان باختند. ستاد کل نیروهای مسلح ایران پس از چند روز شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری را تائید کرد. این نهاد دلیل آن حادثه را که همزمان با تنش ها بین ایران و آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروس قدس سپاه پاسداران روی داد «خطای انسانی» اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای ایران: امروز به یک ابر قدرت پهپادی تبدیل شده‌ایم

ارتش ایران هویت کشته‌شدگان حادثه ناوچه کنارک را منتشر کرد

آمریکا ایران را به «آزار خطرناک» کشتی‌هایش در خلیج فارس متهم کرد