محمد خاتمی: مردم ناراضی و ناامید هستند؛ نگران سیکل خشونت در کشور هستم

Mohammad Khatami
Mohammad Khatami Copyright Vahid Salemi/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری پیشین ایران می‌گوید سرمایه اجتماعی در کشور به شدت کم شده و طبقه متوسط روز به روز در جامعه کوچک‌تر و ضعیف‌تر شده است.

آگهی

سیدمحمد خاتمی، رئيس جمهوری پیشین ایران نسبت به پیش آمدن سیکلی از خشونت در کشور ابراز نگرانی کرد.

رئيس دولت اصلاحات در یک پیام ویدیویی که در آن در خصوص وضعیت کنونی جامعه ایران صحبت کرد از تضعیف طبقه متوسط و پیامدهای نگران‌کننده آن گفت.

آقای خاتمی با اشاره به اینکه باید بپذیریم وضعیت اقتصادی در کشور بد است افزود: «فاصله طبقاتی در کشور افزایش یافته و درآمدهای دولت کاهش و هزینه‌ها افزایش یافته است. ضمن اینکه یکی از مصیبت‌های ما در چند دهه اخیر این بوده که طبقه متوسط روز به روز کوچک‌تر و ضعیف‌تر شده و ما این طبقه را که باید موتور محرکه جامعه باشد را به سمت طبقات ضعیف‌تر و محروم‌تر پرتاب کرده‌ایم.»

رئيس جمهوری ایران در سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در بخش دیگری از سخنرانی ویدیویی به پیام چند سال قبل خود در خصوص طرح «آشتی ملی» اشاره کرد و اظهار داشت: «وقتی من از آشتی ملی گفتم، استقبالی از آن ایده نشد و حتی برخی نسبت به آن اعتراض هم داشتند. اما خدا می‌داند که من تنها از سر خیرخواهی آن موضوع را مطرح کردم. من نه نگاهی به قدرت دارم و نه سر سوزنی دلم برای قدرت تنگ شده و تنها نگران مردم و جامعه دولت و نظام هستم.»

Hasan Sarbakhshian/AP2009
Mohammad KhatamiHasan Sarbakhshian/AP2009

آقای خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه اگر در آن زمان طرح آشتی ملی او مورد توجه قرار می‌گرفت امروز ایران با بسیاری از مشکلات کنونی رو‌به رو نبود، ادامه داد: «امروز هم می‌گویم باید از فضای ایجاد شده بعد از کرونا برای ایجاد و گسترش همبستگی ملی در کشور استفاده کرد. باید بخش‌های مختلف جامعه در کنار هم قرار بگیرند و دولت هم اولویت خود را حمایت از مشاغل کوچک‌تر قرار دهد تا بتوانیم در کنار یکدیگر قرار بگیریم.»

سید محمد خاتمی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود از احتمال به راه افتادن سیکلی از خشونت در کشور گفت و اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم مشکلات را منکر شویم، حتی اگر ما منکر شویم، این مشکلات وجود دارند و مردم ما از وضعیت کنونی ناراضی هستند. این نارضایتی به بی‌اعتمادی منجر می‌شود و بی اعتمادی به ناامیدی می‌انجامد. در ادامه این ناامیدی خدایی نکرده به تدریج ممکن است حرکات خشونت آمیز از سوی ناراضیان مشاهده شود و در مقابل هم احتمالا ممکن است حکومت با خشونت پاسخ این اقدامات را بدهد و ما در یک سیکل خشونتی قرار گیریم که بازگشت آن به شدیدتر شدن این سیکل خشونت آمیز در جامعه می‌انجامد.»

رئيس جمهور اسبق ایران که چند سالی است از سوی حکومت ایران با محدودیت‌هایی مواجه شده راه حل را بازگشت مردم و حکومت در کنار یکدیگر و پذیرش اشتباهات دانست و افزود: «راه حل این است که اگر هر بخشی از نظام، دولت، حکومت یا مردم و جامعه جایی اشتباه کرده‌اند این اشتباه خود را بپذیرند و به آن اعتراف کنند و سعی کنند مشکلات را حل کنند تا پیش از زمانی که دیر نشده دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.»

این اظهارت رئیس جمهوری پیشین در حالی طرح می‌شود که پیشتر هم ایده‌های این‌چنینی او از سوی حکومت ایران مورد استقبال قرار نگرفته و در طول این سالها به صورت مدام بر محدودیت‌های طراح ایده «گفتگوی تمدن‌ها» افزوده شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خاتمی: ممکن است خدایی نکرده براندازان موفق شوند

خاتمی: بعید می دانم دیگر مردم با حرف من پای صندوق رای بروند

قالیباف و یارانش بازنده‌های اصلی در نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ انتخابات تهران به دور دوم می‌رسد؟