ترامپ: هیچ اطلاعی از جریان تلاش برای کودتا در ونزوئلا نداشتم

Donald Trump,Juan Guaido
Donald Trump,Juan Guaido Copyright Evan Vucci/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«عکس‌های ساحل ونزوئلا را دیدم. کار جورج واشنگتن نبود.»

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمزیکا می‌گوید دولت این کشور به هیچ وجه از طرح «کودتای نافرجام» در ونزوئلا پشتیبانی نکرده است.

روز گذشته روزنامه واشنگتن‌پست اسناد توافق میان اپوزیسیون ونزوئلا و شرکت امنیتی سیلورکورپ در فلوریدا برای سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو را منتشر کرده بود.

آقای ترامپ روز جمعه در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «من هیچ چیز در این باره نمی‌دانم. فکر می‌کنم دولت هیچ ربطی به این ماجرا نداشته است و باید بفهمم چه اتفاقی افتاده است.»

وزیر کشور ونزوئلا یکشنبه هفته گذشته اعلام کرد یک گروه تروریست مزدور را که برای ایجاد آشوب و سرنگونی از کلمبیا وارد این کشور شده بود را متلاشی کرده است. دو تن از اعضای بازداشت شده این گروه آمریکایی و کارمند شرکت سیلورکورپ بودند.

آقای ترامپ با بی‌فایده توصیف کردن این عملیات شکست خورده گفت: «اگر زمانی می‌خواستیم کاری با ونزوئلا بکنیم، این‌چنین نبود. کاملا متفاوت بود. می‌شد اسمش را گذاشت اشغال.»

دولت آمریکا پیش‌تر برای بازداشت نیکلاس مادورو و چندین تن دیگر از اعضای دولت او به اتهام «تروریسم از راه قاچاق مواد مخدر» جایزه تعیین کرده بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده عملیات مخالفان ونزوئلایی را که از قرار معلوم از طریق شرکت سیلورکورپ سازماندهی شده، ناشیانه توصیف کرد و گفت: «عکس‌های ساحل [محل درگیری نیروهای امنیتی با شورشیان در سواحل شمالی ونزوئلا] را دیدم. طبیعتا حمله از سوی جرج واشنگتن [اولین رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده که به نبوغ نظامی شهرت داشت] رهبری نشده بود.

دولت دونالد ترامپ، اولین دولتی بود که خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون دولت ونزوئلا را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به جای نیکلاس مادورو به رسمیت شناخت. پس از ایالات متحده بیش از ۵۰ کشور دیگر جهان، از جمله اعضای اتحادیه اروپا و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای قاره آمریکا، رهبر مخالفان را رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا خوانده و خواستار برکناری دولت «بولیواری» نیکلاس مادورو شدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ونزوئلا دو نظامی سابق آمریکا را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد

کاراکاس به سازمان ملل؛ نسبت به مزاحمت نظامی آمریکا برای نفتکش‌های ایران هشدار می‌دهیم

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت