اعتراف تلویزیونی در ونزوئلا؛ یک آمریکایی از تلاش برای کودتا گفت

تصویری که دولت ونزوئلا از کارت‌های شناسایی دو آمریکایی دستگیر شده منتشر کرده است
تصویری که دولت ونزوئلا از کارت‌های شناسایی دو آمریکایی دستگیر شده منتشر کرده است Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر گفتهٔ لوک دنمن، او وظیفه داشته به شماری از ونزوئلایی‌های ساکن کوبا تعلیم نظامی بدهد تا کنترل کشور خود را به دست بگیرند.

آگهی

تلویزیون ملی ونزوئلا گزارشی پخش کرد که طی آن یک شهروند آمریکایی اعتراف می‌کند قصد داشته‌‌ حکومت نیکلاس مادورو، رئيس‌جمهوری ونزوئلا را سرنگون کند و او را به ایالات متحده ببرد.

لوک دِنمَن ۳۴ ساله در این اعتراف تلویزیونی گفت که یک نهاد آمریکایی به نام سیلوراسکورپ به مدیریت جردن گودرو، او و فرد دیگری به نام اران بری ۴۱ ساله را برای این عملیات استخدام کرده است.

بنابر گفتهٔ آقای دنمن، وی وظیفه داشته به شماری از ونزوئلایی‌های ساکن کوبا تعلیم نظامی بدهد تا کنترل کشور خود را به دست بگیرند.

لوک دِنمَن یکی از ۱۳ شهروند آمریکاست که آخر هفتهٔ گذشته در ونزوئلا بازداشت شدند. کاراکاس اعلام کرده است که در جریان درگیری این افراد با نیروهای امنیتی ونزوئلا ۸ فرد مسلح نیز کشته شده‌اند.

AP
نیکولاس مادورو، تصویر قراردادی را نشان می‌دهد که مدعی است امضای خوان گوایدو پای آن استAP

مقامات ارتش ونزوئلا گفته‌اند آمریکایی‌های بازداشت شده، عضو نیروهای امنیتی ایالات متحده هستند. رسانه‌های آمریکا نیز اعلام کردند که این افراد «اعضای سابق» نیروهای امنیتی بوده‌اند، اما این خبر رسما تأیید نشده است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا این افراد را «مزدور» خواند و مدعی شد که خوان گوایدو، مهمترین رقیب سیاسی وی، با نهاد آمریکایی سیلورکورپ توافقی امضا کرده تا این عملیات را به اجرا درآورد. وی همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را «رئیس مستقیم این تهاجم» برشمرد.

از سوی دیگر خوان گوایدو هرگونه ارتباط با این عملیات را انکار کرد و گفت که دولت نیکلاس مادورو سعی دارد افکار عمومی را از بروز خشونت‌های اخیر در این کشور منحرف کند.

آقای مادورو اعلام کرده است که آمریکایی‌های بازداشت شده در دادگاهی منصفانه محاکمه خواهند شد، این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا اعلام کرده است از «هر وسیلهٔ» ممکن استفاده خواهد کرد تا این شهروندان را به ایالات متحده بازگرداند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ونزوئلا از اخراج سفیر اتحادیه اروپا منصرف شد

روسیه: تحریم‌های ایالات متحده علیه ونزوئلا ابزاری برای نسل‌کشی است

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت