دادگاه فرد متهم به همکاری با سرویس اطلاعاتی ایران برای طرح ترور در دانمارک آغاز شد

عکس آرشیوی از دادگاهی در دانمارک
عکس آرشیوی از دادگاهی در دانمارک Copyright Jens Dresling/AP
Copyright Jens Dresling/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جلسه دادگاه یک مرد ایرانی- نروژی متهم به جاسوسی و برنامه‌ریزی برای قتل در خاک دانمارک امروز جمعه یک مه (۱۲ اردیبهشت) در راسکیله در غرب کپنهاگ آغاز شد.

آگهی

جلسه دادگاه یک مرد ایرانی- نروژی متهم به جاسوسی و برنامه‌ریزی برای قتل در خاک دانمارک امروز جمعه یک مه (۱۲ اردیبهشت) در راسکیله در غرب کپنهاگ آغاز شد.

سورن هاربو، دادستان در دادگاه گفت: «این مرد ۴۰ ساله به طرح ترور یک ایرانی تبعیدی متهم شده است. این فرد تبعیدی [قربانی] رهبر یک گروه جدایی طلب عرب با عنوان جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز است.»

طبق کیفرخواست تهیه شده این فرد یک عملیات اطلاعاتی را طبق دستور و زیر نظر مقام‌های سرویس اطلاعاتی ایران انجام داده است. وی این اتهام‌ها را رد کرده است.

با این حال او متهم است که در سپتامبر ۲۰۱۸ به مدت سه روز با حضور در اطراف خانه فرد تبعیدی از آن مکان عکس‌برداری و فیلمبرداری کرده است.

برای خنثی کردن طرح حمله برنامه‌ریزی شده، سرویس اطلاعاتی دانمارک به همراه نیروهای پلیس در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ عملیات بزرگی را تدارک دید که به نوشته خبرگزاری فرانسه، این عملیات دانمارک را برای چند ساعت فلج کرد.

کپنهاگ معتقد است که این حمله از سوی حکومت ایران در تلافی حمله اهواز که منجر به کشته شدن ۲۴ نفر در سپتامبر ۲۰۱۸ شد، تدارک دیده شده بود. با این حال شاخه جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز در دانمارک پیشتر بر عهده گرفتن مسئولیت حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را رد کرده و گفته بود فردی که این حمله را به این گروه نسبت داده از سال ۲۰۱۵ از این گروه اخراج شده است.

مقام‌های دانمارک پس از خنثی کردن این حمله، سفیر خود را از تهران فراخواندند و همچنین از اتحادیه اروپا خواستند به دلیل تلاش ایران برای به خطر انداختن امنیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه، تحریم‌هایی را علیه تهران به اجرا بگذارد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این اتهامات را در آن زمان رد و این ادعا را توطئه ای برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا توصیف کرده بود.

پیش بینی می‌شود حکم دادگاه فرد متهم ماه ژوئن صادر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: فرانسه یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد

فرانسه از توقیف دارایی وزارت اطلاعات ایران خبر داد

دادگاه تجدیدنظر دانمارک حکم ۳ ایرانی محکوم به اتهامات تروریستی را تایید کرد