طعنه ترامپ به آمار کرونا در ایران: کسی واقعا این رقم را باور می‌کند؟

طعنه ترامپ به آمار کرونا در ایران: کسی واقعا این رقم را باور می‌کند؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عضو ستاد مقابله با شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در آمریکا می‌گوید که بسیاری از کشورهای اروپایی با نظام درمانی پیشرفته تر از چین و ایران، آمار مرگ و میر بیشتری داشته‌اند.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در جریان نشست خبری روزانه خود، آمار رسمی چین و ایران از شیوع ویروس جدید کرونا را زیر سوال برد.

رئیس جمهوری ایالات متحده با نشان دادن ارقام رسمی از شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در چین و ایران خطاب به خبرنگاران گفت: «کسی واقعا این رقم را باور می کند؟»

دونالد ترامپ در ادامه افزود: «ما در تلویزیون [از این کشورها] کفن های بیشتری می بینیم!»

دبورا برکس، عضو ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا نیز در این نشست خبری آمار مرگ و میر در چین بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را «غیرواقعی» خواند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نموداری که دبورا برکس در نشست خبری روز شنبه با خبرنگاران نمایش داد، نشان می داد که در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر ۶.۰۶ نفر بر اثر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. این رقم در چین تنها ۰.۳۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است. این ارقام بسیار کمتر از کشورهای دیگر مانند آمریکا، فرانسه و بریتانیا است.

دبورا برکس ضمن اشاره به آمار چین گفت: «من آمار چین را در این نمودار قرار دادم تا ببینید که تا چه حد این رقم می تواند اساسا غیرواقعی باشد.»

عضو ستاد مقابله با شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در آمریکا تاکید کرد که بسیاری از کشورهای اروپایی با نظام درمانی پیشرفته تر از چین و ایران آمار مرگ و میر بیشتری داشته اند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا پیش از این به این نتیجه رسیده بودند که آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در چین دستکاری شده است. آنها بر این باور هستند که پکن شمار جان باختگان را کمتر از رقم واقعی اعلام کرده است.

روزنامه واشنگتن پست پیش از این گزارش داده بود که شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در شهر ووهان ۱۶ برابر رقم اعلام شده است. بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی حدود ۴۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در ووهان جان باختند. چین چند روز پیش ضمن بازنگری در آمار مرگ و میر در ووهان شمار قربانیان را ۱۲۹۰ نفر بیشتر از آنچه پیش از این اعلام شده بود گزارش کرد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز پیش از این ضمن زیر سوال بردن آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در چین آمار ارائه شده از سوی این کشور را «شوخی تلخ» پکن خوانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا و گله راننده تاکسی‌ها؛ «مگر می‌شود با ۲۰ هزارتومان درآمد به خانه رفت»

چین برای تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا محدودیت وضع کرد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت