واتس‌اپ برای منع اخبار جعلی کرونایی، فورواردها را محدود کرد

واتس‌اپ برای منع اخبار جعلی کرونایی، فورواردها را محدود کرد
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئولان واتس‌اپ با انتشار پیامی اعلام کردند که اخیرا متوجه «افزایش قابل توجه در حجم پیام‌های انتقالی» شده‌اند و گفته‌اند که این موضوع می‌تواند با «پخش اخبار اشتباه» در پیوند باشد.

آگهی

در بحبوحه شیوع کرونا در جهان، پیام‌رسان واتس‌اپ به منظور جلوگیری از رواج اطلاعات غلط محدودیت‌هایی را برای فوروارد یا انتقال مجدد پیام ایجاد کرده است.

علامت دو فلش به کاربران واتس‌اپ خبر می‌دهد که یک پیام بیش از پنج بار فوروارد شده است. از امروز هر پیامی که برچسب «زیاد فوروارد شده» داشته باشد با محدودیت روبرو شده و امکان انتقال همزمان آن به بیش از یک نفر نیست.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

این محدودیت سبب می‌شود که امکان انتقال همزمان پیام‌های پربیننده به چند نفر از بین برود و هدف از آن نیز کند کردن چرخه اخبار جعلی در سامانه‌های پیام‌رسانی است.

مسئولان واتس‌اپ با انتشار پیامی اعلام کردند که اخیرا متوجه «افزایش قابل توجه در حجم پیام‌های انتقالی» شده‌اند و گفته‌اند که این موضوع می‌تواند با «پخش اخبار اشتباه» در پیوند باشد.

این شرکت با این حال اذعان کرده که امکانات قبلی باعث تسریع بیشتر در انتشار پیام‌ها می‌شده و نوشته است: «ما می‌دانیم که بسیاری از کاربران اطلاعات مفید، ویدیوهای بامزه، میم‌ها، نظرات یا دعاهایی را به دیگران منتقل می‌کنند. در هفته‌های اخیر، مردم برای اعلام پشتیبانی از نیروهای خط مقدم (مبارزه با کرونا) نیز از واتس‌اپ استفاده کرده‌اند.»

مسئولان واتس‌اپ این را هم گفته‌اند که کند ساختن چرخه انتقال خبرهای جعلی برای آنها مهم است و آنها می‌خواهند به این وسیله فضا را برای مکالمات شخصی باز نگه دارند و اجازه دهند تا اخبار واقعی جای اطلاعات مجعول را بگیرند.

اخبار جعلی یا گمراه‌کننده زیادی به همراه پیام‌های کپی شده در فیس‌بوک و واتس‌اپ منتقل می‌شود و این نخستین بار نیست که شرکت واتس‌اپ ارسال فله‌ای پیام‌ها را محدود می‌کند. در سال ۲۰۱۹ نیز واتس‌اپ حداکثر فوروارد همزمان پیام‌ها را به ۵ تا کاهش و توضیح داده بود که این تصمیم سبب می‌شود تا واتس‌اپ به مانند طراحی اولیه‌اش، به عنوان یک «پیام‌رسان خصوصی» باقی بماند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی خواسته شده که تلاش‌های خود را در زمینه مبارزه با چرخش اطلاعات نادرست افزایش دهند. در ماه مارس، لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند از مردم خواست که از اشتراک «اطلاعات تایید نشده» در گروه‌های واتس‌اپ جلوگیری کنند. در همین حال اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز از شرکت‌های بزرگ فناوری آنلاین خواسته است تا «اقدامات خود در برابر انتشار اخبار غلط در مورد کروناویروس» را افزایش دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای «ایمیل‌های فاش شده» هیلاری کلینتون؛ متونی که وجود خارجی نداشت

ایران به دلیل سانسور کرونایی در قعر جدول آزادی مطبوعات پایین‌تر رفت

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد