نگرانی از افشای اطلاعات؛ فرانسه نسخه دیجیتالی گواهی «خروج اضطراری از خانه» را ارائه کرد

نگرانی از افشای اطلاعات؛ فرانسه نسخه دیجیتالی گواهی «خروج اضطراری از خانه» را ارائه کرد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت کشور فرانسه نسخه دیجیتالی گواهی «خروج اضطراری از منزل» در دوره قرنطینه را برای دارندگان گوشی‌های هوشمندی ارائه کرد؛ هر چند دولت می‌گوید اطلاعات شخصی مردم با استفاده از این نسخه نگهداری نمی‌شود اما این کشور در حال راه اندازی سیستم ردیابی هوشمند ویروس کروناست.

آگهی

وزارت کشور فرانسه نسخه دیجیتالی گواهی «خروج اضطراری از منزل» در دوره قرنطینه را برای دارندگان گوشی‌های هوشمند ارائه کرد؛ هر چند دولت می‌گوید اطلاعات شخصی مردم با استفاده از این نسخه نگهداری نمی‌شود اما این کشور در حال راه‌اندازی سیستم ردیابی هوشمند ویروس کروناست.

نسخه دیجیتالی گواهی «خروج اضطراری از منزل» از روز دوشنبه(۶ آوریل) بر روی پایگاه اینترنتی وزارت کشور فرانسه در دسترس عموم قرار گرفته ولی این وزارتخانه به مردم هشدار داده تا برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از داده‌های شخصی آنها گواهی موجود در سایر وبسایت‌ها را استفاده نکنند.

ساکنان کشور فرانسه از ۱۷ مارس و با آغاز قرنطنیه عمومی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا موظفند با ارائه گواهی و مستندات لازم دلیل خروج خود از خانه را برای پلیس توجیه کنند. دولت پس از تمدید دو هفته‌ای قرنطینه تا نیمه آوریل، با افزودن دو مورد جدید در مجموع هفت گزینه برای خروج قانونی از خانه تعیین کرده و عدم رعایت آنها موجب جریمه نقدی و در مواردی حتی منجر به اعمال مجازات زندان می‌شود.

این هفت مورد شامل دارندگان مشاغلی که قابلیت دورکاری ندارند، خرید اقلام ضروری از فروشگاه‌های مجاز، مراجعه ضروری به پزشک، انجام فعالیت روزانه ورزشی در شعاع یک کیلومتری خانه و به مدت یک ساعت، احضار قضای یا ادارای، مراقبت از سالمندان و کودکان و شرکت در ماموریت‌های عام المنفعه بنا به درخواست مراجع رسمی است.

استفاده کنندگان نسخه دیجیتالی نیز باید همانند نسخه دستنویس یا چاپی که تاکنون رایج بوده، مشخصات فردی خود را به همراه محل سکونت، دلیل، تاریخ و ساعت خروج از خانه را ثبت کنند و یک رمزینه پاسخ سریع(QR) دریافت کنند که پلیس را قادر می‌کند با اسکن آن در چارچوب رعایت فاصله اجتماعی، به اطلاعات لازم دست یابد.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه به مردم اطمینان داده تا به منظور احترام به حریم شخصی افراد از هرگونه افشای رمزینه‌های پاسخ‌ سریع جلوگیری می‌شود و هیچ یک از گواهی‌های خروج از منزل ذخیره نخواهد شد.

با این حال دولت فرانسه در تدارک راهکاری است که به موجب آن بتواند افراد آلوده به ویروس کرونا و ارتباطات روزانه آنها را ردیابی کند.

در شماری از کشورها از جمله روسیه، اسرائیل، کره جنوبی، سنگاپور و چین، دولت‌ها با استفاده از ردیاب‌های جغرافیایی در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا از طریق انتقال آن توسط افراد مبتلا هستند. دولت آلمان نیز اعلام کرده که به زودی از یک برنامه ردیاب ویروس رونمایی خواهد کرد.

اما ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه در سخنرانی روز نخست آوریل پیشنهاد استفاده از ردیاب‌های جغرافیایی را برای مبارزه با گسترش بیماری کووید ۱۹ رد کرد و گفت:«استفاده از چنین سیستم‌هایی در فرانسه از نظر قانونی امکان پذیر نیست و استفاده از آنها در کشورهای دیگر نیز به منزوی کردن بیماران آلوده و اطرافیان آنها منجر شده است.»

البته نخست وزیر فرانسه احتمال استفاده از ابزارهای جدید ردیابی گردش ویروس را رد نکرد ولی تاکید کرد که اگر چنین ابزاری تولید شود، تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از آن حق مسلم شهروندان فرانسه خواهد بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق انتقال داده‌های شخصی از اروپا به آمریکا باطل شد

«لطفا از این خانه بروید»؛ گله کادر درمانی فرانسه از همسایه‌های قدرنشناس

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان