کرونا در افغانستان: زنان در زندان هرات شورش کردند

کرونا در افغانستان: زنان در زندان هرات شورش کردند
Copyright Rahmat Gul/AP2011
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زنان زندانی در اعتراض به عدم اعطای مرخصی و آزادی به آنها، در زندان هرات دست به شورش و اعتراض زدند.

آگهی

جمعی از زنان زندانی در زندان هرات افغانستان، در اعتراض به وضعیت ناشی از شیوع ویروس‌کرونا، ترس ناشی از آن و عدم مرخصی یا آزادی اشان، یکشنبه شب ۲۹ مارس دست به اعتراض زدند و شورش کردند.

لانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در این خصوص به رسانه‌های افغانستان گفته است این زندانیان خشمگین دست‌کم ۶ نفر از نگهبانان زندان را زخمی کرده‌اند. آقای فرهاد تایید کرده است که این زندانیان در اعتراض به نبودن نام آنها در فهرست افرادی که با آزادی‌شان موافقت شده، دست به خشونت زده‌اند.

مسئولان زندان هرات روز یکشنبه اعلام کردند بنا به دستور رئيس جمهوری در خصوص آزادی و اعطای مرخصی به جمعی از زندانیان، ۵۰۰ نفر از متهمانی که حبس کمتر از ۵ سال داشتند آزاد شدند. این تصمیم رئيس جمهوری افغانستان برای مقابله با خطر شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صورت پذیرفت.

ساعاتی پس از آزادی این زندانیان، جمعی از زنانی که در این فهرست نبودند، با سر و صدا و حمله به وسایل و تجهزات زندان، اعتراض و خشم خود را بروز دادند. آنها همچنین به ماموران امنیتی که برای آرام کردن آنها به جمع زندانیان رفتند، حمله کرده و چندین نگهبان را زخمی کردند.

راشد طوطا خیل مدیرکل تنظیم امور زندان‌های افغانستان می‌گوید بر اساس دستور محمد اشرف غنی، طی ده روز آینده حدود ۹ الی ۱۰ هزار نفر از زندانیانی که در سراسر این کشور جرم‌های سبک دارند و تهدیدی برای امنیت جامعه محسوب نمی‌شوند آزاد خواهند شد. آقای طوطا خیل همچنین افزوده است صلاحیت تصمیم در خصوص آزادی این زندانیان به محاکم و اداره تنظیم امور زندان‌ها واگذار شده است.

در زندان هرات حدود ۳۲۰۰ تن به جرم های مختلف در حبس به سر می برند و به دلیل شیوع ویروس کرونا، تدابیر شدیدی برای شناسایی افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، وضع شده است. غلام محمد رحمانی رئیس عدلیه هرات می‌گوید ۵۰۰ زندانی پس از گذراندن آزمایشات طبی توسط نیروهای پزشکی و بهداشتی به آغوش خانواده‌های خود باز می‌گردند.

اوضاع در هرات به دلیل شیوع ویروس کرونا بحرانی‌تر از دیگر مناطق این کشور است. به طوری که از مجموع ۱۲۰ نفری که به گفته مقامام‌های این کشور به کرونا آلوده شده‌اند، ۸۴ نفر در استان هرات زندگی می‌کنند. همچنین از کل چهار نفری که در اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، دو نفر اهل هرات بوده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنبش‌های پساکرونایی؛ چه انگیزه‌هایی اعتراض‌های جمعی را شکل می‌دهند؟

ابتلای ۲۰ کارمند ارگ کابل به کرونا؛ شمار مبتلایان افغانستان از هزار نفر گذشت

افغانستان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تا ۱۰ هزار زندانی را آزاد می‌کند