ترکیه بر سر جنگ‌ سوریه دروازه‌های ورود به اروپا را به روی مهاجران می‌گشاید

ترکیه بر سر جنگ‌ سوریه دروازه‌های ورود به اروپا را به روی مهاجران می‌گشاید
Copyright APMICHAEL VARAKLAS
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گفته می‌شود تصمیم برای بازکردن مرزهای خروجی به روی مهاجران شامگاه پنجشنبه و در جریان نشست فوق العاده شورای امنیت ملی به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور اتخاذ شده است.

آگهی

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه آنکارا دیگر جلوی عزیمت مهاجران به خارج از این کشور را نمی‌گیرد رسانه‌های ترکیه روز جمعه اعلام کردند که گروه‌هایی از مهاجران حرکت به سوی مرز‌های کشورهای همسایه اروپایی را آغاز کرده‌اند.

شبکه دولتی تی آر تی و کانال تلویزیونی خصوصی ان تی توی روز جمعه با پخش تصاویر گروه‌هایی ده‌ها نفره از افرادی که به عنوان مهاجر معرفی شدند آنها را در حال حرکت در جاده‌ای به سوی مرز یونان به تصویر کشیدند و مدعی شدند که این افراد آزادانه در حال ترک کشور و عزیمت به سوی مرزهای اروپا هستند.

از سوی دیگر خبرگزرای دی اچ ای ترکیه نیز در گزارشی اعلام کرد که حدود سیصد مهاجر سوری، عراقی و حتی ایرانی برای عزیمت به سوی اروپا وارد استان ادیرنه شده‌اند که هم مرز با یونان است.

به نوشته روزنامه صباح، نشریه نزدیک به دستگاه حاکمه در ترکیه تصمیم برای بازکردن مرزهای خروجی به روی مهاجران شامگاه پنجشنبه و در جریان نشست فوق العاده شورای عالی امنیت ملی به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور اتخاذ شده است.

این نشست پس از آن به صورت ویژه برگزار شد که در جریان حملات ارتش سوریه و نظامیان روسیه به مواضع نیروهای ترکیه در استان ادلب دست کم۳۳ نظامی ترک جان باختند.

گفتنی است که تصمیم برای باز کردن مرزهای خروجی به روی مهاجران و پناه‌جویان مستقر در ترکیه هنوز از سوی مقامات دولتی و منابع رسمی در این کشور مورد تایید قرار نگرفته است.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از یک مسئول بلند پایه ترک که نخواست نامش فاش شود اتخاذ تصمیم برای برداشتن موانع پیش روی مهاجران جهت عبور از مرزهای این کشور و عزیمت به اروپا را مورد تایید قرار داد. این مقام ترک تاکید کرده است که کشورش دیگر جلوی مهاجرانی را که قصد سفر به اروپا دارند را نخواهد گرفت.

این در حالی‌ است که سخگوی حزب حاکم عدالت و توسعه پنجشنبه شب اعلام کرد که ترکیه دیگر قادر به نگاه داشتن و ممانعت از خروج مهاجرانی نیست که قصد دارند به اروپا عزیمت کنند. وی در عین حال تصریح کرد که سیاست مهاجرتی آنکارا هنوز دستخوش تغییری اساسی نشده است.

عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه همچنن با درخواست از اروپا برای انجام اقدامات محسوس و عملی تاکید کرد تنها کاری که برای اتحادیه اروپا می‌توان انجام داد این است که ببینیم کشورهای عضو اتحادیه چگونه می‌توانند جمهوری ترکیه را در این مسئله یاری و کمک کنند.

ترکیه پیشتر بارها تهدید کرده بود که درواز‌ه‌های خروج به سوی اروپا را برای مهاجران باز خواهد کرد؛ تهدیدی که به اعتقاد ناظران نوعی اعمال فشار از سوی آنکارا به اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی برای گرفتن امتیازهایی در خاک سوریه است.

صدها هزار نفر که اغلب آنها از مناقشات منطقه خاورمیانه گریخته‌‌‌ بودند تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی با در پیش گرفتن راه اروپای شرقی و مرکزی بحران مهاجرتی بی سابقه‌ای را در قاره سبز رقم زدند. مسیر عبور و ترانزیت اغلب این مهاجران به سوی اروپا قلمداد می‌شود.

اتحادیه اروپا در ازای امتیاز‌هایی از جمله اعطای کمک های مالی چشمگیر به ترکیه، سال ۲۰۱۶ آنکارا را به امضای توافقی جهت جلوگیری از خروج مهاجران و ممانعت از عزیمت آنها به سوی مرزهای اروپا ترغیب کرد.

ترکیه درحال حاضر میزبان حدود چهار میلیون مهاجر و پناهجو در خاک خود است که اغلب آنها را افراد گریخته از جنگ و خونریزی در مناقشه داخلی سوریه تشکیل می‌دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران مهاجران؛ مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در راه ترکیه و یونان

اردوغان: برای کنترل منطقه امن سوریه، وقت و حوصلهٔ‌ زیادی نداریم

گزارش جدید اتحادیه اروپا درباره «آینده عضویت ترکیه»؛ متاثر از طرفداری اردوغان از حماس؟