اعضای کمیسیون مشترک برجام بار دیگر در وین گردهم می‌آیند

نشست مشترک برجام در وین (آرشیو)
نشست مشترک برجام در وین (آرشیو) Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست کمسیون مشترک برجام در حالی قرار است بار دیگر در وین برگزار شود که تروئیکای اروپایی پیشتر در واکنش به اقدام ایران در برداشتن گام پنجم تعهدات خود در چارچوب توافق بین المللی سال ۲۰۱۵ از فعال کردن ساز و کار حل اختلاف موسوم به مکانیسم ماشه خبر داده بود.

آگهی

منابع اروپایی روز دوشنبه از برگزاری کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای امضا کننده توافق بین المللی وین و طرف ایرانی خبر دادند.

به گزارش سرویس دیپلماتیک کمیسیون اروپا، این نشست که از آن به عنوان «نشست آشتی» میان طرف های باقی مانده در برجام ایران یاد شده قرار است روز چهارشنبه در شهر وین برگزار شود.

هدف از برپایی این نشست تلاش برای حفظ توافقنامه هسته ای سال ۲۰۱۵ پس از چالش‌های به وجود آمده در پی خروج یکجانه واشنگتن از این پیمان در ماه مه ۲۱۰۸ عنوان شده است.

این نشست قرار است در سطح کارشناسی به ریاست هلگا اشمیت، مسئول رسیدگی به این پرونده در اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران برگزار شود.

منابع دیپلماتیک کمسیون اتحادیه اروپا در بروکسل همچنین تاکید کرده اند که رایزنی‌های از پیش انجام شده برای یافتن راهی جهت متقاعد کردن ایران به رعایت تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه در این نشست نیز به صورت جدی دنبال خواهد شد.

گفتنی است که تهران در اعتراض به ناتوانی اروپا برای عمل به تضمین‌‌های تجاری وعده داده شده در قالب این توافقنامه و تن دادن به تهدیدهای ایالات متحده درخصوص رعایت تحریم‌های وضع شده بر ضد ایران تاکنون در چندین مرحله به تدریج از تعهدات برجامی خود کاسته است.

پنجمین و آخرین گام ایران در این راستا اوایل ژانویه سال جاری میلادی توسط ایران برداشته شد که به موجب آن اعلام شد که تهران آخرین مورد «کلیدی» از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد.

نشست کمسیون مشترک برجام در حالی قرار است بار دیگر در وین برگزار شود که تروئیکای اروپایی پیشتر در واکنش به اقدام ایران در برداشتن گام پنجم تعهدات خود در چارچوب توافق بین المللی سال ۲۰۱۵ از فعال کردن ساز و کار حل اختلاف موسوم به مکانیسم ماشه خبر داده بود.

فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌عنوان سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، چهاردهم ژانویه گذشته ضمن متهم کردن ایران به نقض تعهدات خود در قبال توافق هسته ای وین اعلام کرده بودند که ساز و کار حل اختلاف را فعال می کنند اما این به معنی ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اواخر بهمن ماه گذشته طی نشستی در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرده بود که کشورش دیگر هیچ تعهدی در قبال برجام ندارد اما در عین حال به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری ایران همچنین در این نشست تاکید کرده بود که «مکانیسم ماشه‌ای در کار نیست» و اتقاق تازه‌ای در ارتباط با برجام طی هفته‌های آینده رخ نخواهد داد.

گفتنی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اقدامی کم‌تر دیده شده از سوی مسئولان اروپایی به تازگی در جریان کنفرانس مونیخ اعلام کرده بود که برجام محدود به تعهدات هسته‌ای ایران نیست و دیگر طرف‌های این توافق نیز تعهداتی به خصوص در زمینه اقتصادی به ایران دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عراقچی: اروپا پیشنهادهای جدی برای تقویت اینستکس ارائه کرد

سخنگوی اتحادیه اروپا به یورونیوز: اتحادیه تصمیم‌گیرنده برجام نیست، هماهنگ‌کننده است

تصویب قانون مقابله با بوم‌کُشی؛ پارلمان اروپا جدی‌ترین موارد تخریب اکوسیستم را جرم‌انگاری کرد