شرکت هواپیمایی میدل ایست لبنان تصمیم فروش بلیط با دلار را لغو کرد

شرکت هواپیمایی میدل ایست لبنان تصمیم فروش بلیط با دلار را لغو کرد
Copyright KARIM JAAFAR / AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خطوط هوایی میدل ایست لبنان گفته است که این شرکت هواپیمایی به درخواست حسن دیاب، نخست وزیر لبنان، تصمیم خود مبنی بر فروش بلیط فقط با دلار را لغو کرده است.

آگهی

شرکت هواپیمایی «میدل ایست ایرلاین» لبنان ساعاتی پس از اعلام اینکه مسافران برای خرید بلیط باید با دلار آمریکا بهای آن را بپردازند، این تصمیم را لغو کرد.

این شرکت هواپیمایی گفته است که به درخواست حسن دیاب، نخست وزیر لبنان، تصمیم خود را لغو کرده است. 

شرکت هواپیمایی «میدل ایست ایرلاین» لبنان (خطوط هوایی خاورمیانه لبنان) روز یکشنبه اعلام کرد بود که دلار را جایگزین لیره لبنان کرده است و از روز دوشنبه مشتریان باید بهای بلیط پروازشان را به دلار بپردازند.

بیانیه خطوط هوایی میدل ایست لبنان که دیگر شرکت‌های هوایی که در لبنان کار می کنند را نیز در بر می گرفت، موجی از خشم و عصبانیت کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت که به این شرکت یادآوری می کردند که «میدل ایست ایرلاین» زیر نظر بانک مرکزی لبنان است که سهامدار اصلی آن به شمار می رود.

با انتشار این خبر، دهها مشتری این خطوط هوایی به امید اینکه بتوانند قبل از پایان روز یکشنبه بهای بلیط خود را به لیره بپردازند به دفتر «میدل ایست ایرلاین» در فرودگاه بیروت که یکشنبه‌ها باز است، مراجعه کردند.

«میدل ایست ایرلاین» در بیانیه‌ نخستش گفته بود که مسافران می توانند با چک یا کارت بانکی بهای بلیط خود را پرداخت کنند به شرط اینکه حسابی حاوی ارزی خارجی داشته باشند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ بایکوت این شرکت هواییمایی در شبکه های اجتماعی دست به اعتراض زده‌اند. یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی درباره این وضعیت نوشته است که «میدل ایست ایرلاین متعلق به کشور لبنان است و این تصمیم آنها نقض آشکار قانون است.» کاربر دیگری هم نوشته است «ما در حال فروپاشی نیستم بلکه در دقیقا در میان فروپاشی هستیم.»

بحران اقتصادی لبنان در ماههای گذشته باعث کاهش شدید ارزش لیره این کشور شده است و اسکناس‌های دلار مانند لیره در زندگی روزمره مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

با اینکه بانک مرکزی لبنان برابری نرخ برابری لیره به دلار آمریکا را در ماههای اخیر تغییر نداده است با این حال در صرافی‌های بیروت دلار به نرخ بالاتری مبادله می شود، مسئله ای که باعث کاهش بیشتر ارزش لیره لبنان شده است.

پیش از این در دفاتر شرکت هوایی میدل ایست لبنان، مشتریان می توانستند بلیط های خود را به لیره بخرند و شرکت‌های هوایی هم باید به نرخ مبادله دلار با لیره که بانک مرکزی تعیین کرده بود، نرخ‌ها را تنظیم کنند. با این وجود به نظر می رسد افزایش نرخ برابری دلار در برابر لیره لبنان در بازار و بدون توجه به دستورات بانک مرکزی لبنان باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی به سیاست جدید روی آورند که با تصمیم نخست وزیر اجرایی نشد.

در ماههای گذشته مشتریان با محدودیت‌های شدیدی برای برداشت از حسابشان به دلار مواجه بوده‌اند و به همین دلیل مشتریان برای دسترسی به اسکناس های سبز دلار به صرافی ها مراجعه می کنند.

در وضعیت کنونی یک دلار آمریکا با بیش از ۲ هزار لیره لبنان مبادله می شود، این در حالی است که بانک مرکزی یک دلار را معادل ۱۵۰۷ لیره تعیین کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی لبنان؛ دولت حسان دیاب رای اعتماد گرفت

تشکیل کابینه جدید لبنان؛ نخست وزیر به معترضان ادای احترام کرد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟