«شین فین» برای تشکیل دولت جدید ایرلند با «فینا فویل» مذاکره می‌کند

Sinn Fein leader Mary Lou McDonald, right, and deputy leader Michelle O'Neill arrive at the RDS count centre in Dublin, Ireland, Sunday, Feb. 9, 2020.
Sinn Fein leader Mary Lou McDonald, right, and deputy leader Michelle O'Neill arrive at the RDS count centre in Dublin, Ireland, Sunday, Feb. 9, 2020. Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماری لو مک‌دانلد، رئیس حزب «شین فین» با اشاره به اینکه ‌«مایکل مارتین گفته است که من فرد دموکراتی هستم و به مردم و تصمیم‌شان احترام می گذارم» گفت که او می داند که مردم به تغییر رای داده‌اند.

آگهی

حزب ناسیونالیست چپگرای «شین فین» روز پنجشنبه اعلام کرد که بطور رسمی از حزب راست میانه «فینا فویل» درخواست کرده است تا مذاکرات برای تشکیل دولت جدید ائتلافی ایرلند را آغاز کنند.

این درخواست در پی انتخابات پارلمانی هفته گذشته جمهوری ایرلند مطرح می شود که در آن سه حزب اصلی ایرلند هر کدام تقریبا یک چهارم از ۱۶۰ کرسی پارلمان ایرلند را از آن خود کرده‌اند. نتایج چنین انتخاباتی بوضوح نشان می دهد که دولت آینده ایرلند ضرورتا یک دولت ائتلافی است که احزاب باید برای تشکیل کابینه توافق کنند.

درخواست «شین فین»، حزب «فینا فویل» به رهبری مایکل مارتین را که در انتخابات آخر هفته گذشته ۳۸ کرسی کسب کرد، تحت فشار قرار می دهد که مواضعش را درباره امکان ائتلاف با «شین فین» که ۳۷ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است، روشن کند.

نتایج انتخابات نشان می دهد که رای‌دهندگان از احزاب سنتی و برنامه‌های اصلی کارزارهای انتخاباتی‌شان مانند مراقبت‌های بهداشتی و سیاست های مسکن روگردان شده‌اند و همین باعث افزایش آراء «شین فین» و گرایش به سیاست‌های این حزب از جمله وعده افزایش هزینه‌های عمومی، افزایش مالیات افراد پردرآمد و تعلیق موقت اجاره‌بهای مسکن شده است.

«شین فین» نسبت به آخرین انتخابات پارلمانی ایرلند در سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۱۰.۷ درصد بیشتر رای کسب کرده است.

مایکل مارتین رهبر حزب «فینا فویل» در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش مذاکره با «شین فین» را رد کرده بود اما با انتشار نتایج نزدیک سه حزب اصلی ایرلند در انتخابات آخری هفته گذشته، وی اکنون از امتناع کامل گفتگو با «شین فین» سخن نمی گوید.

با این حال اختلاف‌نظرهای عمیقی میان نمایندگان حزب «فینا فویل» درباره مذاکره با «شین فین» برای تشکیل دولت وجود دارد و برخی هنوز مخالف این مذاکرات هستند.

ماری لو مک‌دانلد، رئیس حزب «شین فین» با اشاره به اینکه ‌«مایکل مارتین گفته است که من فرد دموکراتی هستم و به مردم و تصمیم‌شان احترام می گذارم» گفت که او می داند که مردم به تغییر رای داده‌اند. او همچنین افزوده است که مواضع احزاب حاکم در ایرلند که تاکنون «شین فین» را نادیده می گرفتند، تغییر کرده است.

دو حزب اصلی ایرلند یعنی «فینه گایل» و «فینا فویل» سالهاست که حاضر به همکاری با «شین فین» نبودند. آنها برای نادیده گرفتن «شین فین» به پیوندهای تاریخی این حزب با ارتش جمهوریخواهد ایرلند که دهها سال در ایرلند شمالی با بریتانیا می جنگید اشاره می کنند که در جریان آن حدود ۳۶۰۰ نفر قبل از توافق صلح ۱۹۹۸ کشته شدند.

این دو حزب حاکم ایرلند همچنین مخالف وعده‌های پرهزینه «شین فین» از جمله افزایش هزینه‌های عمومی و افزایش مالیات بر درآمد افراد ثروتمند هستند و می گویند که سیاست‌های این حزب باعث می شود که شرکت‌های چند ملیتی خارجی که کمتر از ۱۰ کارمند دارند از ماندن در ایرلند دلسرد شوند.

با اینکه برخی نمایندگانی که در انتخابات هفته گذشته انتخاب شده‌اند می گویند که «فینا فویل» مانند دوره قبل دولت اقلیت با حضور هر سه حزب اصلی ایرلند تشکیل دهد با این حال سیمون کووینی، وزیر خارجه ایرلند از حزب «فینه گایل» گفته است که پس از نتایج ضعیفی که دو حزب اصلی ایرلند در انتخابات اخیر کسب کرده‌اند، تشکیل دولت اقلیت ایده خوبی نیست.

دو حزب «فینه گایل» و «فینا فویل» از زمان خروج بریتانیا از ایرلند در نزدیک به یک قرن گذشته تاکنون، قدرت را در ایرلند در دست دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایرلند انتخابات سراسری زودهنگام برگزار می‌کند

نگرانی‌ها از بروز خشونت دوباره در ایرلند شمالی در صورت برکسیت بدون توافق

از سرگیری حملات شبه‌نظامیان عراق به نیروهای ائتلاف آمریکایی؛ پنج راکت به سوریه شلیک شد