انتخابات پارلمانی ایرلند؛ ویژگی‌های احزاب اصلی رقیب و رهبران آنها

انتخابات پارلمانی ایرلند؛ ویژگی‌های احزاب اصلی رقیب و رهبران آنها
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه حزب «فینه گایل»،«فیانا فیل» و «شین فین» در انتخابات پارلمانی روز شنبه جمهوری ایرلند با یکدیگر رقابت می کنند.

آگهی

ایرلندی‌های روز شنبه پای صندوق‌های رای رفتند تا در انتخابات پارلمانی این کشور ترکیب پارلمان آینده و در پی آن نخست‌وزیر جدید را انتخاب کنند.

سه حزب اصلی حاضر در این انتخابات برای کسب اکثریت پارلمانی با یکدیگر رقابت می کنند. نگاهی داشته‌ایم به ویژگی‌های این سه حزب و رهبرانشان.

حزب «فینه گایل» (Fine Gael)، حزب نخست وزیر فعلی

حزب «فینه گایل»، حزب راست-میانه جمهوری ایرلند، حزب «لئو وارادکار»، نخست وزیر کنونی ایرلند است. «لئو وارادکار» ۹ سال است که در مقام نخست وزیر است و حزبش از سال ۲۰۱۶ اقلیتی از کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد.

 اگر چه حزب حاکم به ازاء هر ٤ يورو درآمد مالياتی، ٣ يورو را صرف افزايش هزينه‌های دولت كرده ولی در مقايسه با ساير احزاب برنامه‌اش برای كاهش ماليات‌ها سخاوتمندانه‌تر است. اين حزب وعده داده كه قصد دارد نرخ ماليات بر درآمد شركت ها را به ١٢.٥ درصد كاهش دهد.

AP
Fine Gael leader Leo Varadkar votes in the Irish General ElectionAPDamien Storan

«لئو وارادکار»، نخستین نخست وزیر همجنسگرای ایرلند در ژوئن سال ۲۰۱۷ به عنوان رهبر حزب «فینه گایل» انتخاب شد. او پزشک و فرزند یک مهاجر هندی است و همچنین جوانترین فردی است که تاکنون این مقام را در ایرلند بر عهده داشته است. او در سن ۳۸ سالگی به نخست وزیری انتخاب شد. نقش کلیدی ایرلند در مذاکرات برکسیت، باعث جلب توجه به ویژگی‌های او در سطح اتحادیه اروپا شده بود.

حزب فینا فویل (Fianna Fáil) به رهبری مایکل مارتین

حزب «فینا فویل» از نظر تاریخی یک حزب راست-میانه است که بیشتر از هر حزبی تاکنون برنده انتخابات در ایرلند بوده است و همراه با حزب «فینه گایل» از پایان جنگ داخلی در دهه ۱۹۲۰ تاکنون قدرت را در دست داشته است.

انتظار می رود که این حزب بیشترین کرسی‌های پارلمان را در انتخابات روز شنبه از آن خود کند. این حزب حامی کاهش مالیات‌ها و از حامیان نرخ مالیات پایین برای شرکت‌هاست.

AP
Fianna Fail leader Micheal Martin and family voting in the Irish General ElectionAPYui Mok

مایکل مارتین، رهبر حزب «فیانا فیل» پیش از شکست انتخاباتی سال ۲۰۱۱ این حزب، رهبری «فینا فویل» را برعهده گرفت. دولتی که او نیز عضو آن بود برنامه نجات مالی ایرلند را با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول امضا کرد.

مایکل مارتین ۵۹ ساله سابقا معلم تاریخ بوده است و در دولت‌های مختلف تاکنون پست‌هایی چون وزیر آموزش، بهداشت و تجارت را برعهده داشته است و اکنون در جستجوی بالاترین پست سیاسی یعنی نخست وزیری است.

حزب «شین فین» به رهبری ماری لو مک‌دانلد

«شین فین» بعنوان جناح سیاسی سابق ارتش جمهوریخواه ایرلند، برای مدتها از سوی بسیاری در ایرلند از نظر سیاسی مطرود تلقی می شد تا اینکه این حزب توانست پس از بحران مالی ایرلند، جایگاه خود را بعنوان سومین حزب بزرگ ایرلند تثبیت کند.

این حزب خواستار وضع مالیات بر درآمدی جدید برای درآمدهای بالا، حذف مالیات بر دارایی، عدم افزایش اجاره مسکن بطور موقت و افزایش هزینه‌کرد دولتی در سطحی فراتر از آنچه وزارت دارایی پیشنهاد کرده است می باشد. این حزب همچنین با نرخ فعلی مالیات بر شرکت‌ها موافق است.

AP
Sinn Fein President Mary Lou McDonald votes in the Irish General Election in Dublin,AP

ماری لو مک‌دانلد، رئیس حزب «شین فین» در سال ۲۰۱۷ میلادی رهبری حزب را برعهده گرفت و انتخاب او نشانه‌ای از تغییر نسل در «شین فین» در نظر گرفته می شود. پیش از او جری آدامز به مدت ۳۶ سال رهبری این حزب را برعهده داشت، فردی که بسیاری او را چهره اصلی ارتش آزادیبخش ایرلند می دانستند.

ماری لو مک‌دانلد ۵۰ ساله از «ترینیتی کالچ» دوبلین فارغ التحصیل شده است. نظرسنجی‌ها نشان می دهد که او محبوب‌ترین رهبر حزبی در شرایط فعلی ایرلند است و حزبش نیز در صدر نظرسنجی‌ها برای انتخابات روز شنبه قرار داد اما این حزب نامزدهای کافی برای کسب اکثریت پارلمان را در اختیار ندارد.

انتخابات پارلمانی ایرلند ساعت ۱۰ شب به وقت محلی به پایان می رسد و انتظار می رود که نتایج این انتخابات روز یکشنبه اعلام شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر ایرلند ردای طبابت بر تن کرد

واکنش اسکاتلند و ایرلند به فرارسیدن موعد رسمی برکسیت

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»