ایران: خلبان پرواز آسمان هواپیمای اوکراینی آتش گرفته را با موشک اشتباه گرفته است

ایران: خلبان پرواز آسمان هواپیمای اوکراینی آتش گرفته را با موشک اشتباه گرفته است
Copyright AP Photo/Ebrahim Noroozi
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به مکالمات منتشر شدۀ برج مراقبت تهران با خلبان یک هواپیمای داخلی متعلق به شرکت آسمان، اعلام کرد منظور خلبان پرواز آسمان در این مکالمه از دیدن «نورهایی مثل موشک»، هوایپمای اوکراینی بوده است و نه موشک سپاه پاسداران ایران.

آگهی

سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به مکالمات منتشر شدۀ برج مراقبت تهران با خلبان یک هواپیمای داخلی متعلق به شرکت آسمان، اعلام کرد منظور از خلبان پرواز آسمان در این مکالمه از دیدن «نورهایی مثل موشک»، هوایپمای اوکراینی بوده است و نه موشک سپاه پاسداران ایران.

رضا جعفرزاده، سخنگوی این سازمان عصر سه‌شنبه ۱۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای گفت: «جمع آوری و پیاده سازی تمام مکالمات میان هواپیماها و برج مراقبت، از همان روز سانحه آغاز شد. مکالمات متعددی در برج مراقبت ثبت و ضبط شده‌ که حاوی اشاره یکی از خلبانان پرواز ورودی به تهران مبنی بر رؤیت نورهایی شبیه موشک یا یک گوی گداخته است که در آسمان حرکت می‌کرده و سپس منفجر شده است.»

بنا بر اعلام خبرآنلاین، او افزود: «خدمه پروازی شرکت هواپیمایی آسمان، به دلیل اشاره به کلمه موشک، جهت تشریح دقیق مشاهدات خود مورد مصاحبه قرار گرفته و اظهار داشتند نوری را در آسمان مشاهده نموده که حدود ۱ دقیقه و نیم در حال حرکت و گسترش بوده و سپس منفجر شد. خدمه پروازی بیان داشت که مدت زمان حرکت نور در آسمان به اندازه‌ای طولانی بوده که یکی دیگر از عوامل پروازی را به درون کابین دعوت و با او نیز مشورت کرده‌اند. اعضای گروه بعد از مشاهده فیلمِ آتش گرفتن هواپیما، نتیجه گرفتند که شیء رویت شده، همان هواپیمای آتش گرفته بوده که بعداً به زمین اصابت کرد و منفجر شد.»

به این ترتیب به گفتۀ آقای جعفرزاده «با تحلیل شواهد موجود و اظهارات خدمه پروازی فوق الذکر، نتیجه گیری کارشناسان سازمان احتمال آتش سوزی موتور یا انفجار در درون هواپیما به عنوان منشاء آتش سوزی بوده و به همین دلیل تا قبل از اعلام اطلاعات رسمی از مراجع نظامی، احتمال آتش سوزی در هواپیما تشخیص داده شد.»

او تاکید کرد: «مراجع ذی‌ربط در حوزه پدافند هوایی در ساعات پیش از حادثه اطلاع یا اخطاری را در مورد اقدامات موشکی در فضای کنترل ترافیک تهران را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نکرده ‌بودند. پس از اطلاع از وقوع سانحه، به سرعت از مراجع رسمی مربوطه در خصوص هر نوع فعالیت موشکی استعلام گردید و با عنایت به عدم دریافت پاسخ جدید، این سازمان نیز تا زمان تکمیل بررسی‌های کارشناسی اولیه، فرضیه اصابت موشک را منتفی دانسته‌است.»

جعفرزاده بار دیگر با اشاره به فایل صوتی منتشر شده توسط رسانه‌های اوکراین گفت: «این فایل انحصاری نبوده و همزمان با این مکالمه، سایر پروازهای تحت کنترل برج مراقبت پرواز نیز آن را شنیده‌اند. انتشار و تحلیل داده‌های تحت بررسی، از جمله این فایل صوتی مغایر با مقررات بررسی سوانح هوایی می‌باشد... اسناد بررسی سانحه طبقه‌بندی شده‌اند و انتشار آنها تنها توسط مسئول بررسی سانحه مجاز است.»

سخنگوی این سازمان در پایان گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری، روند بررسی ابعاد مختلف سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را در چارچوب قوانین ملی و مقررات بین‌المللی ادامه خواهد داد و همکاری با کشورهای دخیل در این سانحه نیز کمافی‌السابق ادامه خواهد یافت. البته انتظار از همه طرف‌ها این است که از سیاسی کردن سانحه و انحراف روند بررسی فنی و کارشناسی پرهیز کنند.»

لازم به ذکر است که خبرگزاری «یونیان» اوکراین روز یکشنبه بخشی از مکالماتی را منتشر کرد که میان برج مراقبت فرودگاه تهران و خلبان ایرانیِ یکی دیگر از هواپیماهای در حال پرواز در نزدیکی تهران رد و بدل شده بود.

بر اساس فایل صوتی پخش شده از این مکالمه، خلبان هواپیمای غیرنظامی متعلق به شرکت هواپیمایی «آسمان» هم شاهد حرکت موشک بوده است و هم انفجار آن؛ امری که نشان می‌دهد مقامات جمهوری اسلامی ایران از همان لحظۀ سرنگونی این هواپیما دقیقا می‌دانستند که علت واقعی سقوط، موشک بوده است با این وجود برای چند روز اقدام به پنهان کاری کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: به‌زودی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراین به فرانسه فرستاده می‌شود

ظریف: فناوری رمز‌گشایی از جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی را نداریم ولی آن را نمی‌‌دهیم

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود