حمایت آمریکا از پاسخ نظامی ترکیه به حملات ارتش سوریه در ادلب

 حمایت آمریکا از پاسخ نظامی ترکیه به حملات ارتش سوریه در ادلب
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین تاکید کرده است که اگر نظامیان کشورش بار دیگر در سوریه مورد حمله قرار گیرند پاسخی قاطعانه و کوبنده در انتظار نیروهای دولتی خواهد بود.

آگهی

آمریکا پاسخ نظامی ترکیه به حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه در استان ادلب را «دفاع مشروع» خواند و اعلام کرد که از این اقدام تلافی جویانه حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای آنچه «حملات مداوم، غیرقابل توجیه و بی رحمانه» رژیم سوریه به ساکنان استان ادلب خواند را محکوم و روسیه، ایران و حزبالله لبنان را به مشارکت در این حملات متهم کرد.

مایک پمپئو در این بیانیه همچنین تاکید کرد: «ما از ترکیه، متحد خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،‌ ناتو که نیروهایش در ادلب هدف حملات مرگبار خمپاره‌ای قرار گرفته حمایت می‌کنیم.»

آقای پمپئو در ادامه یادآور شده است که نیروهای هدف قرار گرفته ترکیه در یک پست دیده بانی و نظارتی مشغول به خدمت بودند و ماموریت آنها ایحاد هماهنگی و اقدام در جهت کاهش تنش در منطقه بوده است.

از سوی دیگر مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن تکرار آنچه مایک پمپئو در بیانیه خود بر آن تاکید کرده بود از حملات نیروهای ارتش سوریه در ادلب به عنوان نقض آتش بس و اقدامی مخرب و تهدید آمیز برای امنیت منطقه یاد کرد و گفت: «این مسئله مانع بازگشت امن آوراگان سوری به کشورشان است. باید هر چه سریع‌تر آتش‌بس در منطقه برقرار و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه برای آنها در سوریه فراهم شود.»

آمریکا در حالی از حمایت متحد خود در ناتو در درگیری‌های چند روز گذشته مناطق شمال غرب سوریه خبر داده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود از وی خواسته است که به هر نحو ممکن جلوی پیشروی‌های ارتش سوریه در ادلب را بگیرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در این گفتگوی تلفنی تاکید کرده است که اگر نظامیان کشورش باردیگر در سوریه مورد حمله قرار گیرند پاسخی قاطعانه و کوبنده در انتظار نیروهای دولتی در منطقه خواهد بود.

آقای اردوغان روز گذشته از اقدام تلافی جویانه نظامیان کشورش بر ضد نیروهای سوری خبر داده و اعلام کرده بود که در حمله به ۵۴ موضع نیروهای دولتی در ادلب ۷۶ سرباز سوریه کشته شده‌اند.

این حمله به گفته آنکارا در پاسخ به حملات توپخانه‌ای بامداد دوشنبه ارتش سوریه در منطقه ادلب انجام شد که طی آن هشت نظامی ارتش ترکیه کشته هفت تن دیگر زخمی شدند.

درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و نظامیان ترک با نگرانی محافل بین المللی همراه بوده است. آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس خبری ضمن درخواست برای توقف فوری «خصومت‌ها» میان ترکیه و سوریه در منطقه ادلب یادآور شد که تغییر در ماهیت مناقشه جاری در این منطقه بسیار نگران کننده است.

به یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت دفاع ترکیه: سوریه ۵ سرباز ما را کشت که بلافاصله انتقام گرفتیم

ارتش سوریه در آستانه تصرف یک منطقه کلیدی دیگر در ادلب

آخرین نبرد در استان ادلب؛ هزاران سوری می‌گریزند