ترکیه: روسیه باید نظامیان سوریه را در استان ادلب مهار کند

سربازان ارتش سوریه
سربازان ارتش سوریه Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص حملات نیروهای سوریه به مناطق تحت کنترل شورشیان گفته است که کشورش اجازه پیشروی بیشتر به ارتش سوریه در ادلب را نخواهد داد.

آگهی

ترکیه روز سه شنبه از روسیه خواست تا نیروهای ارتش سوریه را در استان ادلب مهار کند. آنکارا در حالی خواستار توقف پیشروی‌ نیروهای سوری در مناطق شمال غرب این کشور شده است که هشت نظامی ترکیه به تازگی در جریان حملات اخیر در استان ادلب کشته شده‌اند.

ترکیه و روسیه هر یک پشتیبان یکی از دو طرف رقیب در مناقشه سوریه هستند. روسیه از نیروهای بشار اسد حمایت می‌کند و ترکیه حامی شورشیان و شبه نظامیانی است که در مناطق شمال غرب سوریه سنگر گرفته و خواهان سرنگونی دولت مرکزی هستند.

آنکارا و مسکو پیشتر بارها برای کاستن از شدت تنش‌ها در منطقه ادلب تلاش کردند که حاصل آن توافقنامه‌های سوچی و آستانه بود. دولت بشار اسد اما به تازگی با نادیده گرفتن توافقنامه‌های آتش بس بر شدت حملات به مناطق تحت کنترل شورشان افزوده و چند شهر مهم و راهبردی را نیز در استان ادلب به تصرف خود درآورده است.

این حملات که با پشتیبانی هوایی نیروهای روسیه انجام می‌شود تاکنون میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. ترکیه که بیش از ۳ میلیون و ششصد هزار پناهجوی سوری را در خاک خود پذیرفته نگران آن است که موج جدید آوارگان و افرادی که از حملات اخیر نیروهای سوریه می‌گریزند به سوی این کشور سرازیر شوند.

AP
ساکنان شمال غرب سوریه در پی شدت گرفتن حملات نیروهای دولتی مناطق مسکونی خود را ترک می‌کنندAPGhaith Alsayed

حضور نیروهای ترکیه در مناطق تحت کنترل شورشیان در استان ادلب بخشی از طرح کاهش تنش در این منطقه بود که از آن به عنوان آخرین پایگاه شبه نظامیان و مخالفان دولت سوریه نام برده می‌شود.

پایگاه‌های دیدبانی نیروهای ترکیه در این منطقه حالا پس از شروع مجدد درگیری‌ها و حملات تازه نیروهای سوری در معرض مستقیم حملات قرار گرفته و بیم رویارویی نظامیان دو کشور بیش از گذشته افزایش یافته است. پس از آنکه هشت سرباز ترکیه در حملات نیروهای سوری به استان ادلب کشته شدند آنکارا روز دوشنبه مدعی شد در حمله‌ای تلافی جویانه به ۵۴ موضع در ادلب حمله کرده و ۷۶ سرباز سوریه را کشته است.

ترکیه در حالی از روسیه خواسته است که جلوی پیشروی‌های ارتش سوریه در استان ادلب را بگیرد که مسکو نسبت به حملات شبه نظامیان مستقر در استان ادلب ابراز نگرانی کرده است.

این در حالیست که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به حملات اخیر نیروهای ارتش سوریه گفته است: «تحمل ادامه حملات به ادلب برای ما غیرممکن است. پاسخ تعدی رژیم اسد را داده و از این به بعد نیز خواهیم داد».

به گفته وزیر امور خارجه ترکیه «بهانه مطرح شده از سوی روسیه مبنی بر اینکه نمی‌توانیم رژیم اسد را کاملا کنترل کنیم، پذیرفتنی نیست.» آقای چاووش‌اوغلو همچنین تاکید کرده است که «روند آستانه و سوچی کاملا از بین نرفته، ولی مختل شده است».

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص حملات نیروهای سوریه به مناطق تحت کنترل شورشیان گفته است که کشورش اجازه پیشروی بیشتر به ارتش سوریه در ادلب را نخواهد داد.

به یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین نبرد در استان ادلب؛ هزاران سوری می‌گریزند

ارتش سوریه پست دیده‌بانی نظامیان ترکیه را در ادلب محاصره کرد

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد