ثبت واضح‌ترین تصاویر از سطح خورشید

ثبت واضح‌ترین تصاویر از سطح خورشید
Copyright  National Solar Observatory
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان روز چهارشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) برای نخستین‌ بار تصاویری منتشر کرده است که سطح خورشید را با وضوح سی کیلومتر نشان می‌دهد.

آگهی

بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان روز چهارشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) برای نخستین‌ بار تصاویری منتشر کرده است که سطح خورشید را با وضوح سی کیلومتری نشان می‌دهد.

ساختار‌های سلولی در تصاویر منتشره، که هر کدام مساحتی حدود ۱۱۰۰ کیلومتر مربع را تشکیل می دهند، داغ‌ترین قسمت پلاسما را نشان می‌دهند که از دل این ستاره می جوشند و سپس سرد می شوند.

تلسکوپ دانیل.ک اینوی که متعلق به رصدخانه ملی خورشیدی آمریکا است در نوک قله آتشفشانی در جزیره مائویی در هاوایی مستقر است و توانسته این تصاویر را از فاصله ۱۴۹ میلیون کیلومتری ضبط کند.

کلیر رفتری، سخنگوی رصدخانه ملی خورشیدی آمریکا، در این‌باره گفت: «این‌ها پرجزییات‌ترین تصاویری هستند که تا کنون از خورشید گرفته شده‌اند. این تصاویر سطح خورشید را با وضوح ۳۰ کیلومتری نشان می‌دهند. برای مقایسه، تصاویر قبلی از یک تلسکوپ خورشیدی دقتی در حد ۱۶۰ کیلومتر داشت که نشان می‌دهد ما اکنون به شفافیتی پنج برابر بیشتر دست یافته‌ایم.»

تصاویر تازه منتشره به دانشمندان و اخترشناسان اجازه می‌دهد اطلاعات تکمیلی بیشتری از خورشید و نحوه فعالیت آن به دست آورند.

بنابر اظهارات خانم رفتری، تصاویر تازه می‌تواند دانشمندان را در فهم این راز یاری کند که چرا دمای تاج خورشید از دمای سطح آن که حدود ۵۵۰۰ درجه است داغ‌تر است و به بیش از یک میلیون درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

ولانتین پیلت، مدیر رصد‌خانه ملی خورشیدی آمریکا، نیز در بیانیه‌ای گفت: «اکنون زمان هیجان‌انگیزی برای یک دانشمند خورشیدشناس است. تلسکوپ خورشیدی اینوی داده‌هایی از لایه‌های بیرونی خورشید و فرآیندهای مغناطیسی به وقوع پیوسته در داخل آن را برای ما فراهم می‌کند.»

تلسکوپ دانیل.ک اینوی که ۳۴۴ میلیون دلار هزینه آن شده قرار است برای ۴۴ سال به رصد و اکتشاف فضا بپردازد. این تلسکوپ مجهز به یک بشقاب آینه‌ای عظیم ۴ متری است که بزرگترین آینه نصب‌شده بر یک تلسکوپ خورشیدی در جهان به شمار می‌آید.

دیوید بوبولتز، مدیر برنامه در رصدخانه ملی خورشیدی آمریکا، گفته است کار با این تلسکوپ به آن می‌ماند که با «چاقوی سوئیسی» روی خورشید کار کنیم.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Wikipedia-Ekrem Canli
تلسکوپ دانیل.ک اینوی که متعلق به رصدخانه ملی خورشیدی آمریکا است در نوک قله آتشفشانی در جزیره مائویی در هاوایی مستقر استWikipedia-Ekrem Canli
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناسا ویدئویی یک ساعته از تغییر و تحول ۱۰ ساله خورشید منتشر کرد

انتشار نخستین تصاویر از قطب شمال خورشید؛ رازهای ستاره سوزان افشا می‌شود؟

پروژه جدید ناسا برای لمس خورشید