ال‌پائیس: مجاهدین خلق به رهبر حزب وُکس و سخنگوی مجلس اسپانیا پول داده‌اند

از راست: سانتیاگو آباسکال، رهبر وُکس، ایوان اسپینوزا دلوس‌مونتروس، عضو وکس و سخنگوی پارلمان اسپانیا، خاویر اورتگا اسمیت، عضو وکس و نماینده پارلمان اسپانیا
از راست: سانتیاگو آباسکال، رهبر وُکس، ایوان اسپینوزا دلوس‌مونتروس، عضو وکس و سخنگوی پارلمان اسپانیا، خاویر اورتگا اسمیت، عضو وکس و نماینده پارلمان اسپانیا Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سوی دیگر مطبوعات اسپانیا در روزهای اخیر گزارش‌هایی در مورد کمک‌های مالی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق به احزاب چپ و راست افراطی اسپانیا منتشر کردند.

آگهی

مطبوعات اسپانیا در روزهای اخیر گزارش‌هایی در مورد کمک‌های مالی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق به احزاب چپ و راست افراطی اسپانیا منتشر کردند.

روزنامه ال‌پائیس، چاپ مادرید روز چهارشنبه ۸ بهمن فاش کرد که سازمان مجاهدین خلق ایران به وکس، حزب راست افراطی اسپانیا کمک مالی کرده است. به نوشته این روزنامه، رهبر وکس ماه‌ها از مجاهدین خلق حقوق دریافت می‌کرده است.

نام سازمان مجاهدین خلق از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ در سیاهه گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار داشت.

در سال ۲۰۱۳ گروهی از اعضای پیشین حزب محافظه‌کار مردم که از این حزب ناامید شده بودند، حزب وکس را تشکیل دادند که سیاست‌های افراطی و مهاجرستیز دارد. این حزب در آخرین انتخابات سراسری در اسپانیا با ۵۲ کرسی، جایگاه سوم پارلمان را به دست آورد.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

ال‌پائیس نوشته است که سانتیاگو آباسکال، رهبر کنونی وُکس و ایوان اسپینوزا دلوس‌مونتروس، عضو دیگر این حزب و سخنگوی پارلمان اسپانیا در سال ۲۰۱۴ حداقل برای مدت ۸ ماه از شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق دستمزد می‌گرفته‌اند. مجموع پول دریافتی آنها در این مدت به ترتیب ۴۰ هزار و ۲۵ هزار یورو بوده و تحت نام شرکتی به آنها داده می‌شده است.

نماینده دیگر پارلمان اسپانیا از حزب وکس، خاویر اورتگا اسمیت پیشنهاد دریافت پول از مجاهدین را نپذیرفته است.

ال‌پائیس می‌نویسد نخستین پول واریز شده به حساب وکس از جانب هواداران مجاهدین در خارج از اسپانیا، در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ به این حساب رسیده و مبلغ آن هزار و ۱۵۶ یورو و ۲۲ سنت بوده است. به نوشته این روزنامه، سانتیاگو آباسکال و ایوان اسپینوزا دلوس‌مونتروس یک ماه پس از پیروزی حزب وکس در انتخابات نخستین حقوق خود را از مجاهدین دریافت کرده‌اند.

پول‌ها چگونه به دست وکس می‌رسید؟

آن گونه که در گزارش روزنامه اسپانیایی آمده سازمان مجاهدین از طریق جمع‌آوری اعانه و کمک از هواداران خود در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، ایتالیا، آلمان و سوئیس برای حزب اسپانیایی پول جمع کرده‌اند.

حدود هزار نفر از هواداران مجاهدین در این برنامه جمع‌آوری کمک شرکت کردند اما در بسیاری از موارد پول‌ها بدون ذکر نام واریز کننده به حساب‌های مقصد رسیده‌ است. تنها نام ۱۴۱ نفر از افراد اعانه دهنده در دفاتر حسابداری وکس دیده می‌شود و تنها دو نفر از کمک کنندگان به وکس که فقط ۲ هزار یورو پول داده‌اند، از هواداران سازمان مجاهدین نیستند. کمک‌های مجاهدین پیش از انتخابات ماه مه ۲۰۱۴ متوقف شده است.

واسطه مجاهدین و وکس: نایب رئیس پارلمان اروپا

واسطه رساندن پول مجاهدین به رهبران وکس، آلخو ویدال کوادراس، پایه‌گذار اصلی و نخستین رهبر این حزب اسپانیایی بود که ۱۵ سال نماینده اسپانیا و نایب رئیس پارلمان اروپا بوده و هیئتی از لابی‌گران مجاهدین در دیداری با او در بروکسل به او وعده حمایت در انتخابات را داده بودند.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

ویدال کوادراس پیش از این در مورد اخبار دریافت پول از هواداران مجاهدین گفته بود: «آباسکال در جریان همه چیز بود. من درباره روابطم با شورای ملی مقاومت ایران برایش توضیح داده و گفته بودم که آنها قرار است به ما پول بدهند. همه چیز عادی بود و من هم خوشحال بودم. او هیچ خلافی مرتکب نشده است.»

آقای ویدال کوادراس سال گذشته نیز گفته بود که پول‌های واریز شده از طرف هواداران مجاهدین بوده و چون مستقیما از طرف سازمان واریز نشده، مشکل قانونی نداشته است.

آباسکال در جریان همه چیز بود. من درباره روابطم با شورای ملی مقاومت ایران برایش توضیح داده و گفته بودم که آنها قرار است به ما پول بدهند. همه چیز عادی بود و من هم خوشحال بودم. او هیچ خلافی مرتکب نشده است.
آلخو ویدال کوادراس
پایه‌گذار و نخستین رهبر حزب وکس اسپانیا

به رغم آن که مجاهدین به حزب متبوع ویدال کوادراس کمک مالی کردند، او در سال ۲۰۱۵ در انتخابات پارلمان اروپا رأی نیاورد و به دلیل اختلاف با آباسکال از حزب وکس نیز جدا شد.

خبرنگار ال‌پائیس در گزارش خود می‌نویسد که با دفتر دو عضو وکس تماس گرفته اما آنها از پاسخ دادن به پرسش‌های او در این زمینه اجتناب کرده‌اند.

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

ال‌پائیس در سال گذشته میلادی نیز خبر داده بود که برخی هواداران سازمان مجاهدین در سال ۲۰۱۴ مبلغ یک میلیون یورو به حزب وکس داده و این حزب که در آن سال نوپا بوده این پول را برای تبلیغات انتخاباتی و اجاره محل ستاد خود در مادرید و نیز خرید رایانه استفاده کرده است.

آگهی

کمک مالی جمهوری اسلامی به حزب چپ افراطی اسپانیا

اخبار مربوط به کمک مالی مجاهدین به حزب راست افراطی اسپانیا در حالی منتشر می‌شود که یک پایگاه خبری دیگر پرونده کمک مالی جمهوری اسلامی به حزب چپ افراطی اسپانیا را مجددا گشوده است.

AP
پابلو ایگلسیاس، دبیر کل حزب چپگرای افراطی پودموسAP

«پریودیستا دیجیتال»، سایت اینترنتی نزدیک به جناح محافظه‌کار اسپانیا چند روز پیش از قول منابع نزدیک به پرونده مالی حزب پودموس و نیز گزارشی محرمانه از آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا نوشت که پابلو ایگلسیاس، رهبر این حزب از دولت ایران پول گرفته است.

به نوشته پرودیستا دیجیتال، ایران به کمک هوگز چاوز، رئیس جمهوری پیشین ونزوئلا برای تشکیل حزب پودموس و تأمین مالی این حزب چپگرا در ابتدای فعالیتش به ایگلسیاس پول رسانده است.

پایگاه خبری دیگری اسپانیا به نام «ال کونفیدنسیال» (محرمانه) با استناد به مدارکی که واحد جرائم اقتصادی و مالی پلیس اسپانیا در گذشته به دست آورده، می‌نویسد که پودموس از طریق یک شرکت تهیه‌کننده تلویزیونی به مدیریت محمود علیزاده عظیمی دست کم ۵ میلیون یورو از دولت ایران پول گرفته است.

پابلو ایگلسیاس مدت‌ها در شبکه هیسپان‌تی‌وی، شبکه اسپانیایی‌زبان تلویزیون ایران مجری برنامه هفتگی بود.

آگهی

ماجرای دریافت ۵ میلیون یورو از ایران به دست حزب چپگرای افراطی اسپانیا موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این هم در صحنه سیاست داخلی اسپانیا مطرح شده است. اما بازگشایی دوباره این پرونده با افشای ماجرای کمک مجاهدین به حزب راستگرای افراطی این کشور تقریبا همزمان شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احزاب سوسیالیست و پودموس اسپانیا طرح تشکیل دولت ائتلافی ارائه کردند

زنان نیمه‌برهنه تظاهرات بزرگداشت دیکتاتور پیشین اسپانیا را مختل کردند

انتخابات اسپانیا؛ پیروزی سوسیالیست‌ها بدون اکثریت مطلق و راهیابی راست افراطی به پارلمان